Inom två arbetsdagar svarade Tierps kommun på samtliga 24 enkla frågor som man trodde kom från vanliga medborgare, men som kom från SKL:s (Sveriges kommuner och landstings) utredare.
– Vi har gjort en medveten och ganska unik satsning på medborgarservice, så det är jättekul att få se att det också har gett resultat, säger kommunalråd Bengt-Olov Eriksson (S) i en kommentar till undersökningen.
Frågorna handlade om allt från mindre byggnadslov till äldreomsorg och skolor. I Knivsta svarade kommunens tjänstemän på 73 procent av samma frågor inom två dagar. Motsvarande siffror för Håbo och Östhammar var 69 respektive 52 procent.
– Det är första gången vi är med i undersökningen. Kanske beror vår låga svarsfrekvens på att vi har en decentraliserad organisation. Vi behöver absolut bli bättre på att svara på frågor och vi är glada att undersökningen finns så att vi får korn på det vi behöver förbättra, säger Östhammars kommunalråd Jacob Spangenberg (C).
Däremot är det inte så många i Tierp som får kontakt med en handläggare när de ringer kommunen för att få svar på en enkel fråga. Här ligger Knivsta och Håbo i topp, med 65 respektive 52 procent.
Ett gott bemötande ansåg de personer som ringde till kommunerna att de fick i de flesta fall.
– Siffrorna för Tierp är motsägelsefulla genom att många säger att de inte fick kontakt med en handläggare, men att de blev bra bemötta. Det tror jag beror på att de som sitter i vår kundservice är så duktiga att de i många fall kan svara på frågorna själva och därför inte behöver koppla vidare till en handläggare, säger Bengt-Olov Eriksson.
Andra frågor som undersökningen tar upp handlar om bibliotekstider, simhallstider, barnomsorgsplatser, skolkvalitet och äldrevård.
Knivsta placerar sig bra vad det gäller öppettider både på huvudbiblioteket och i simhallen. Här är också tredjeklassarnas resultat strålande på de nationella proven. Håbo, Tierp och Heby ligger under medel vad det gäller hur många som klarade godkänt på nationella proven i årskurs 3. Heby är den kommun i länet, av de som svarat, som har minst öppet på sitt bibliotek och i sin simhall, utöver klockan 8–17 på vardagar.
När det gäller tillgång till barnomsorgsplatser så ligger Östhammar och Knivsta över medel. Drygt 80 procent får plats på önskat datum i dessa kommuner. Väntetiden på en plats är också kortare här för de personer som inte får plats på önskat datum.
– Behovet av barnomsorgsplatser har ökat de senaste åren hos oss för att fler arbetar än tidigare, inte för att fler barn har fötts. Det är genom planering och fördelning av resurserna på rätt ställe som vi har lyckats korta köerna, säger Jacob Spangenberg.
Snabba svar från Tierps kommun
Tierps kommun är bland de bästa i landet på att svara på e-postfrågor från medborgarna. Det visar en undersökning av kommunernas kvalitet som SKL har gjort ur ett medborgarperspektiv.
Tierps kommun är bland de bästa i landet på att svara på mejl med frågor från medborgarna. Satsningen på Medborgarservice, med Lena Wänkkö, John Lundin och Ulrika Lööf, är en viktig del av förklaringen. På enheten jobbar även Jenny Ampiala, som inte kunde vara med på bild. *** Local Caption *** SÄKRA SVAR. Medborgarservice, med Lena Wänkkö, John Lundin och Ulrika Lööf (samt Jenny Ampiala som inte kunde vara med på bild), bidrar starkt till att Tierp hamnar i topp när det gäller att besvara frågor från medborgarna.
Foto: Anders Badner
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!