Trafik och väder har blivit ett stående inslag varje morgon på UNT:s nya mobilsajt.
– Vi försöker vara ännu snabbare och bättre med information om trafik och pendling, säger webbredaktör Johanna Åberg, en av dem som har byggt upp UNT:s nya mobilsajt.
För läsarna är snabbheten den viktigaste förändringen och att det blivit lättare att hitta material och klicka sig vidare till olika ämnesområden som sport, åsikter och tv. Med den förbättrade tekniken kan även det rörliga materialet lyftas fram mer.
Många upplevde den förra mobilsajten som långsam och svårhanterlig, men efter omgörningen har det enbart kommit positiva – och framför allt få – reaktioner.
– För oss brukar få reaktioner betyda att det funkar som det ska, säger Johanna Åberg.
Hon ser fördelar med att den nya sajten byggts inne i Mediehuset UNT.
– Nu kan vi ändra mycket själva. Vi kommer att utveckla innehåll och teknik fortlöpande. Vi har bara börjat, säger hon.
Allt ljus på Uppsala är ett av de mest lästa inslagen just nu och det kommer att ligga kvar under hela ljusfestivalen. De tre första dagarna tittade nästan 3 700 unika besökare in där. Läsandet av tidningen i mobiltelefonen ökar och många efterfrågar en mobilapp för unt.se.
– Vi har påtalat behovet av en app, men det är ett ledningsbeslut inom NTM-koncernen. Det vore roligt om den kom som en julklapp, men det är för tidigt, säger Daniel Legue webbredaktör och en av projektledarna för mobilsajten.