Starbreeze framåt i hårt klimat
Sveriges stjärnskott på datorspelshimlen, företaget Grin, gick i konkurs i augusti. Flera stora spelutvecklare har tvingats till drastiska nedskärningar under året. Men allt är inte nattsvart. I Uppsala fortsätter Starbreeze att öka omsättningen.
Det senaste tecknet på att "det svenska datorspelsundret" kan vara på väg mot sitt slut var företaget Grins konkurs för några veckor sedan. I mångas ögon var Grin stjärnskottet på den svenska datorspelshimlen, och konkursbeskedet kom som en chock i branschen. Bolaget hade cirka 100 medarbetare.
En av Sveriges största spelutvecklare, Avalanche, har minskat antalet anställda från 170 för ett år sedan till 80 i dag. Det senaste sparpaketet lades strax före sommaren.
Christofer Sundberg som är en av grundarna till Avalanche är också ordförande i branschorganet Dataspelsbranschen.
- Det har släppts för många dåliga spel, det har bland annat gödslats med usla filmspel utan vinstpotential. Finanskrisen ledde till att förläggarna ströp pengaflödet och lade ned många projekt. Förläggarna är i chocktillstånd efter finanskrisen, säger Christofer Sundberg.
En granskning Forbes genomförde förra året visade att 80 procent av alla spelprojekt lades ned innan produkten var klar. Av de kvarvarande spelen gick 80 procent med förlust. Totalt fyra procent av alla datorspelsprojekt ledde till vinst för förläggarna. Avalanches problem är att man inte släppt ett spel på fem år. Det gör det svårare att hävda sig i konkurrensen med andra spelutvecklare. Det sista halmstrået är uppföljaren på det framgångsrika spelet Just Cause: Just Cause 2, som ska släppas i början av 2010.
- Det kommer att öppna dörrar för oss. Håller vi ut 2009 så har vi faktiskt en ganska ljus framtid, säger Christofer Sundberg.
Det är inte bara förläggarnas försiktighet som orsakat problem för datorspelsutvecklarna, även butikskedjornas förändrade attityd gentemot datorspelen har förändrats. Innan finanskrisen hade de stora amerikanska varuhuskedjorna oftast de största 20 spelen till försäljning, nu har de minskat utbudet till att omfatta bara tio eller fem storsäljare. Effekten är att spel med en mindre publik blir helt utslagna.
För att lyckas måste man ta sig upp på den absoluta topplistan.
En av få datorspelsutvecklare som lyckats under det senaste året är Uppsalabaserade Starbreeze. Företaget har nu 103 anställda och fortsätter att rekrytera personal. I torsdags släpptes årsredovisningen som visar på enastående försäljningssiffror i jämförelse med resten av branschen.
Nettoomsättningen uppgick till 87,4 miljoner kronor, vilket är en ökning med över 25 miljoner kronor jämfört med föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 15,9 miljoner kronor, nästan en tredubbling, och resultatet efter skatt blev 12,4 miljoner kronor (4,4 miljoner kronor föregående år).
- Det är tufft i branschen med många nedlagda projekt men vi har just nu två stora projekt som löper. Vi är glada över att vi slipper gå ut och försöka sälja nya projekt just nu, säger Starbreezes vd Johan Kristiansson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!