Stor godshantering vid civilt flygfält

Uppsala Air har planer på en större anläggning för godslager och fraktverksamhet vid Ärnafältet, om den civila flygplatsen får klartecken. Bolagets vd räknar med att verksamheten kräver särskild miljöprövning.

Uppsala2008-06-10 00:01
Om godsplanerna blir verklighet kommer trafiken med lastbilar att öka markant till och från det nuvarande garnisonsområdet, före detta F 16, där Uppsala Air hoppas få driva flygplats för civil flygtrafik.
Bolagets vd Mattias Sjölund är beredd på att även den planerade lager- och fraktverksamheten kommer att väcka kritik.
- Självklart kommer lastbilstrafiken att öka, men jag förutsätter att även detta är en verksamhet som får miljöprövas innan den kan starta, säger Mattias Sjölund till UNT.

Enligt planerna byggs en anläggning med lagerhallar på totalt cirka 60 000 kvadratmeter i närheten av flygfältet. De ska användas för bland annat mellanlagring av gods som fraktas på väg och järnväg. Endast en liten volym av fraktgodset väntas färdas via passagerarplan.
- Vi vet att det behövs markområden nära Uppsala centrum för lagerverksamhet. Eftersom det handlar om ganska låga byggnader passar de bra i anslutning till en flygplats, där det finns begränsningar för bygghöjderna, säger Mattias Sjölund.

Den ansökan om detaljplan som bolaget lämnat till Uppsala kommun ska nu kompletteras med ett område på totalt cirka 180 000 kvadratmeter för den planerade godsverksamheten. Arbetsnamnet för projektet är Uppsala Logistic Centre. Mattias Sjölund siktar på att verksamheten ska kunna starta runt 2010, samtidigt med flygplatsen.
Uppsala Air räknar med att köpa totalt 360 000 kvadratmeter mark av staten, om flygplatsen godkänns i den pågående miljöprövningen. Enligt bolaget har flera verksamheter varit alternativa som komplement till flyget.

Behov och efterfrågan ligger bakom satsningen på godsverksamhet, förklarar Mattias Sjölund.
- Det blir allt vanligare att flygplatser bygger upp kringverksamhet, antingen i stor skala eller som mindre företagscentrum. Det ger stora lokala fördelar att kunna utnyttja flygplatsnära mark för industriella ändamål, nära goda kommunikationer, säger han.
Bolagets och Försvarsmaktens gemensamma ansökan om miljöprövning av civil flygtrafik behandlas nu av länsstyrelsen. Ett beslut kommer sannolikt tidigast mot slutet av året.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om