Stora brister i sÀkerhet kring skolbussar
SÀkerheten kring skolskjutsarna brister framför allt vid hÄllplatserna. De flesta olyckor intrÀffar nÀr barn stÄr och vÀntar vid en 70- eller 90-vÀg. Kommunen anser att de Àr medvetna om bristerna och jobbar för att förbÀttra sÀkerheten, men menar att Àven skola och förÀldrar mÄste ta sitt ansvar.
Foto: Jörgen Hagelqvist
- Alla nya bussar ska ha bÀlte. Det gÄr tyvÀrr inte att installera bÀlte i gamla bussar, men vi satsar pÄ att alla bussar ska ha bÀlte inom en tioÄrsperiod.
Kommunen satsar framför allt pÄ att förbÀttra sÀkerheten vid busshÄllplatserna.
- Vi försöker komma fram till en lÀmplig utformning av hÄllplatserna och se till att vÀgen till och frÄn bussen Àr sÀker. Det Àr ett jÀttearbete med det hÀnder smÄ saker hela tiden pÄ det hÀr omrÄdet, sÀger Liv Hahne.
PÄ NTF i Uppsala lÀn hÄller man med om att det Àr just vid hÄllplatserna som risksituationer uppstÄr, framför allt nÀr barn kliver pÄ och av bussen och mÄste korsa en hÄrt trafikerad vÀg för att ta sig till hÄllplatsen.
- Olyckor intrÀffar ofta nÀr nÄgot ovanligt hÀnder. Barnet kanske Àr försenat och springer till bussen, eller sÄ fÄr de syn pÄ nÄgon bekant och gÄr av före sin vanliga hÄllplats, sÀger Katarina Bokström pÄ NTF.
Hon tycker dock att kommunen borde stÀlla större krav pÄ UL vid upphandlingen skolskjutsuppdraget.
- Kommunen kan stÀlla större krav. Det Àr en politisk frÄga om det Àr vÀrt pengarna.
Liv Hahne menar att man mÄste jobba tillsammans med bÄde förÀldrar och skola för att förbÀttra sÀkerheten.
- Det krÀvs en kombination av sÀkrare hÄllplatser, trafiksÀkerhetsutbildning och förÀldraansvar. SmÄ barn ska aldrig vistats i en hÄrt trafikerad miljö, sÀger hon.
FörÀldrarna Àr ansvariga för barnens sÀkerhet tills de kliver pÄ bussen, dÄ blir de kommunens ansvar.
Katarina Bokström menar ocksÄ att det framför allt Àr förÀldrarnas ansvar att se till att barnen blir sÀkra trafikanter.
- Det Àr svÄrt att sÀtta en Älder pÄ nÀr barn Àr trafikmogna, det Àr vÀldigt individuellt. Vi brukar sÀga att de klarar att gÄ sjÀlva till skolan eller bussen i nioÄrsÄldern. Samtidigt visar statistiken att medelÄldern Àr tolv Är för de som rÄkar ut för olyckor relaterade till skolskjuts, sÀger hon.
Det förÀldrar kan göra Àr att medvetandegöra barnen om farorna. Det kan vara bra att gÄ med barnen till busshÄllplatsen och se till att de förstÄr varför de ska vÀlja en sÀker vÀg.
- Man ska dock vara medveten om att barnen kan ha svÄrt att ta med sig den hÀr informationen till ett nytt stÀlle. De har inte samma vidvinkelseende och Àr inte lika bra pÄ att lokalisera ljud som vuxna. De har svÄrt att förstÄ och bedöma en komplicerad trafikmiljö och har inte alls samma förmÄga att bedöma risker, sÀger Katarina Bokström.
För att öka sÀkerheten kring skolskjutsar tycker Katarina Bokström att förÀldrar och skola borde lyfta frÄgan.
- Skolan gör i dag extremt lite. De kan naturligtvis inte lösa problemen, men borde kunna diskutera gemensamt med förÀldrarna och till exempel organisera temaveckor om trafiksÀkerhet. Det Àr ocksÄ viktigt att skola och förÀldrar arbetar mer tillsammans. Det tjÀnar ingenting till om skolan stÀller krav pÄ till exempel cykelhjÀlm nÀr barnet fÄr cykla utan hjÀlm hemma.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!