Den fördjupade översiktsplanen för Funbo innehåller omkring 1 000 nya bostäder samt lokaler för verksamheter, service, skolor, nya gator och cykelvägar samt centrum intill museijärnvägen. Vattenbrist och hård belastning på sjöarna i området gör att vatten och avlopp planeras dras i ledningar till och från Uppsala.
Partierna är i huvudsak överens om planen, men de rödgröna varnar för att kommunledningen urvattnat löftena om mer idrotts- och friluftsmark samt skydd för grönområden. Funboplanen antogs dock i kommunfullmäktige på måndagskvällen.
Skölsta blir mångdubbelt större än i dag när detaljplanens 500 nya bostäder står färdiga, strax nordost om Uppsala. Boende i området befarar att cyklister och fotgängare ska stå utan separat gång- och cykelväg och tvingas samsas med bilarna på den nya väg som ska förbinda Skölsta med Uppsala stad.
Den rödgröna oppositionen drev därför igenom en återremiss av detaljplanen för vägen. Målet är att få till stånd en separat gång- och cykelväg intill den nya vägen. Försäkranden från byggnadsnämndens ordförande, Liv Hahne (M), om att en cykelväg kan byggas även om den inte finns utritad i planen, lugnade inte partierna:
– Jag är orolig eftersom jag vet hur lite resurser de borgerliga hittills satsat på gång- och cykelvägar, förklarade Miljöpartiets kommunalråd Maria Gardfjell.
Gatu- och trafiknämnden får nu möjlighet att arbeta in en cykelväg i planförslaget, tills ärendet återkommer för beslut. Detaljplanen för själva utbyggnaden av Skölsta antogs emellertid, men sannolikheten för att den överklagas är stor. Boende är skarpt kritiska till att kommunen inte tar ansvar för driften av gator, lekplatser och andra allmänna ytor i området.