Med ett härjande coronavirus försvann i princip möjligheterna att semestra utomlands för svenskarna. Då riktades blickarna istället mot möjligheten att "hemestra", det vill säga att semestra i eller i närheten av hemmet. I samband med det verkar intresset för friluftsprylar ha ökat, åtminstone i Uppsala.
– Utomhusmiljön har ännu tydligare blivit en plats där man samlar energi och umgås. Jag tror verkligen att det är på väg att bli en ännu starkare folkrörelse kring att uppleva och röra sig utomhus, säger Gustaf Runfeldt, butikschef på Naturkompaniet i Uppsala.
Det ökade intresset har även gjort avtryck på utmärkelsen "årets julklapp", som i år gick till stormköket. Gustaf Runfeldt menar att det var ett föga överraskande val.
– Allt som rör utomhusmatlagning har verkligen gått bra i år, så att just stormköket blev utsett till årets julklapp är ju ingen slump. Vi umgås utomhus som aldrig förr, säger han.
Nu när vintern är på ingång har dock kundernas uppmärksamhet, åtminstone tillfälligt, riktats mot de varmare plaggen.
– Man kommer väldigt långt i något bra att gå i, dubbat eller odubbat, ett ullunderställ och en bra mössa. Just de sakerna är det många som kompletterar med just nu.
Trenden är inte bara tydlig på Naturkompaniet. Även på Alewalds på Östra Ågatan har man märkt av det ökande intresset att vistas i den svenska naturen.
– Generellt ser vi ökningar inom outdoor-produkter och friluftsprylar. Det har absolut en koppling till att många väljer att till exempel hemestra, säger Pelle Edwardsson, butikschef på Alewalds på Östra Ågatan.
Bland varugrupperna som utmärker sig i Alewalds försäljning är kängor, skor, tält, liggunderlag och sovsäckar.
– Stormköket hade också en bra ökning under sommaren och får nu med utmärkelsen ”årets julklapp” ett rejält lyft för årstiden, säger Pelle Edwardsson.
Team Sportia har också noterat hur intresset har skjutit i höjden. Butikens försäljning av cyklar under cykelsäsongen ökade nästan 30 procent jämfört med fjolåret, enligt butikschefen Patrik Ingesson.
– Det första vi märkte var att folk som tvingades jobba hemma kom in och köpte nya skor för att kunna springa. De sa att de blev tokiga av att sitta hemma. Sedan kom folk och la sina semesterpengar på fina cyklar istället för att resa, säger Patrik Ingesson.