Stort missnöje med busstrafiken i Uppsala
Resenärerna på Uppsalas stadsbussar ger underbetyg åt informationen vid förseningar och tycker biljettpriserna är för höga. Andelen missnöjda resenärer är dubbelt så många i Uppsala som rikssnittet för kollektivtrafiken.
Hälften av resenärerna i Uppsala är som helhet nöjda med stadsbussarna.
Kritik mot personalen
Missnöjet i Uppsala gäller främst informationen vid förseningar och stopp, biljettpriset samt bussbolagets lyhördhet för synpunkter. Hela 42 procent i Uppsala tycker inte stadsbussen är prisvärd jämfört med bilen, en betydligt högre andel än bland kollektivtrafikens resenärer i landet som helhet. Fler är också missnöjda med personalens uppträdande i Uppsala än i riket. 16 procent tror att de kommer att minska sitt bussresande inom ett år, bara nio procent kommer att åka mer.
Sture Jonsson, informationschef på Upplands Lokaltrafik (UL), som svarar för kollektivtrafiken i länet, konstaterar att åtgärder krävs för att förbättra betyget. Han pekar på en ökad marknadsföring av bussbolagets värdekort, som sänker biljettpriset jämfört med kontantbiljetten, och fler funktioner för att informera om trafikändringar.
Renheten får plus
Upplysningar om ändrade tider direkt till resenärens mobiltelefon är en modell:
- Tekniken finns, sedan är det en fråga om kostnaderna för att ta den i bruk. Under året ska vi tillsammans med vår entreprenör se vad som kan göras för att våra kunder ska uppleva förbättringar, säger Sture Jonsson.
Mest nöjda är resenärerna i Uppsala med närheten till hållplatserna och informationen om avgångstider. En stor majoritet tycker också det är enkelt att åka buss och gillar att det är rent och snyggt ombord.
I hela landet anser 75 procent av de tillfrågade att kollektivtrafiken bör prioriteras framför biltrafiken. Av landets kollektivtrafikresenärer är 66 procent generellt nöjda med trafiken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!