Strid om bostäder i industriområde

Planerna på bostäder i delar av industriområdet Boländerna splittrar partierna i Uppsalas byggnadsnämnd. Flera stora företag i stadsdelen har sagt nej till förslaget och den politiska oppositionen vill att bostadsplanerna slopas.

Uppsala2010-11-14 10:03

– Vi säger nej till bostäder. Det är inte möjligt att hålla tillräckligt säkerhets avstånd till de kemiska industrier som finns i de här delarna av Boländerna, säger byggnadsnämndens vice ordförande Monika Östman (S).
Men de borgerliga ledamöterna i byggnadsnämnden har beslutat att fortsätta utreda möjligheten att bygga bostäder i vissa delar av området. Förslaget till övergripande planering av Boländernas framtid har nu skickats tillbaka till tjänstemännen, för att bostadsfrågan på nytt ska tas med i utredningen.
– I förlängningen av Resecentrum, från Nylunds pianofirma, skulle det kunna vara lämpligt med bostäder. Jag tycker det är riktigt att man ser över området igen, säger Centerns ledamot i byggnadsnämnden Rigmor Stenmark.

Redan 2007 lanserades idén om bostäder i norra delarna av Boländerna, dels intill korsningen Tycho Hedéns väg–Fålhagsleden, dels västerut mot Strandbodgatan. Kvarteren bedömdes bli särskilt attraktiva för lägenheter när nya Resecentrum står klart, med entré direkt från Strandbodgatan. Samtidigt varnades för att buller, trafik och utsläpp från industriföretagen i närheten kunde innebära hinder för planerna. Förslaget ingick i en större planering av stadsdelen, som det senaste decenniet växt snabbt med handel, arbetsplatser och ökad trafik.

Bostadsplanerna fick ett svalt mottagande från företagare i området, som såg stora svårigheter med att låta sin verksamhet samsas med bostadskvarter. Uppsalas största privata arbetsgivare, bioteknik- och läkemedelsbolaget GE Healthcare, sade blankt nej.   Senare ströks också bostäderna ur programförslaget. Enligt kommunens översiktsplan ska Boländerna inte innehålla bostäder så länge miljöstörande verksamhet finns kvar. Trots det har de borgerliga beslutat återremittera ärendet för att ytterligare utreda frågan, ett beslut som oppositionen reserverat sig emot.

I det reviderade förslaget  har också planerna på framtida spårtaxi med förarlösa vagnar i Boländerna strukits. Uppsala vill i stället satsa på en pilotbana med statligt stöd mellan resecentrum och Akademiska sjukhuset. Däremot finns en framtida väglänk mellan Björkgatan och Kungsängsesplanaden kvar i programförslaget, med koppling till den planerade bilbron över Fyrisån. Länken innehåller också en tunnel under järnvägen, norr om nuvarande plankorsning med Vimpelgatan.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om