Studebakerträff i Uppsala
Studebaker är inte vilken veteranbil som helst och det finns inte fler än 300 registrerade exemplar i Sverige. På lördagseftermiddagen fick Uppsalaborna chansen att se några av dessa när Studebakerklubben-Sweden ställde ut på Vaksalatorg.
Uppsalabon Gunno Boström är såväl ordförande i Studebakerklubben-Sweden som värd för årets träff.
Foto: Per Johansson
- Det är så trevligt att få visa upp bilarna så här. Folk kommer och tittar och tycker att bilarna är snygga eller säger att de är bedrövliga. Det varierar, säger han.
Två långväga entusiaster är Agneta Engström och Staffan Löwgren. De har kommit från västgötska Herrljunga för att vara med på träffen. Bilen, en Studebaker Champion -49, fann de på en marknad 1983, men det tog dem tjugo år att få den klar.
- Det är mest Staffan som har jobbat med den, så nu när den är klar är det inte mer än rätt att det mest är han som kör, säger Agneta Engström.
När de får frågan om vad som är tjusningen med att köra Studebaker ser de oförstående ut.
- Du borde egentligen få åka med på en tur, säger Agneta Engström.
- Ja, men det är väl både intresset för motorhistoria och att det är roligt att få åka på träffar och träffa andra medlemmar och folk som kommer och tittar, menar Staffan Löwgren.
Fotnot. Firman Studebaker grundades i South Bend i Indiana år 1852. Till en början tillverkades hästvagnar, men 1902 kom den första elektriska bilen och 1904 den första bensindrivna. Studebaker slutade tillverka bilar 1966.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!