Studenters extrajobb ger snabb tillväxt

Studentconsulting, ett bemanningsföretag framför allt inriktat mot studenter som söker extrajobb, är en närmast osannolik framgångssaga och vd:n tror på en tillväxt på över 30 procent för 2010. Nu har företaget öppnat kontor i Uppsala.

Studentconsulting.
Li Cederblad,Cecilia Holst, Mikael Strangefjord.

Studentconsulting. Li Cederblad,Cecilia Holst, Mikael Strangefjord.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2010-03-10 06:00
Bemanningsföretagen har ibland kritiserats för att risken vältras över på arbetstagarna eftersom dessa inte får full lön för den tid som de inte är utbokade på jobb åt kunder. Men här har Studentconsulting uppenbarligen lyckats hitta en grupp som trivs med anställningsformen.
- Vi har lyckats hitta en win-win-situation. Unga och studenter trivs med flexibiliteten och kunderna har ett behov av att plocka in personal vid toppar i produktionen, säger Tobias Lindfors, vd och grundare för Studentconsulting.
- Dessutom får studenterna via oss en möjlighet att bygga upp meriter och referenser under studietiden.

Från starten, som skedde i en studentkorridor i Luleå 1997, har Tobias Lindfors byggt upp en koncern som omsätter 400 miljoner kronor i Sverige, Norge och Danmark.
Under 2009 när den övriga bemanningsbranschen backade med 23 procent lyckades Studentconsulting åstadkomma nolltillväxt. Med en genomsnittlig årlig omsättningsökning på 119,5 procent under sex år toppar företaget Affärsvärldens tillväxtlista för 2009. Bara i februari i år tog omsättningen ett skutt uppåt på 33 procent.
- Jag tror att det håller på och vänder. Men företagen vågar nog inte anställa än, och då tar de in personal via oss. På samma sätt drabbas bemanningsföretagen först när krisen slår till, säger Tobias Lindfors.

I hela Sverige har bolaget nu 210 000 personer, varav 16 000 i Uppsala, som registrerat sig som jobbsökande. Av alla som finns registrerade har man kunnat erbjuda kontrakt till 7 000. Och förmågan att göra ett bra urval och matcha ihop dessa med uppdragen från kunderna är affärsidén.
Han säger att Studentconsultings konkurrensfördel är engagemang och flexibilitet.
Men Tobias Lindfors sticker inte under stol med att en grundsten i framgången är att Studentconsulting har ett stort urval av arbetsvilliga studenter och unga människor som ännu inte fått något jobb.
- Vi måste ha en hög kvalitet. Och en viktig del av det är att ha ett stort urval.

En paradox som talar till Studentconsultings fördel är att 31 procent av företagen uppger att de har svårt eller mycket svårt att hitta rätt personal samtidigt som det i landet finns 450 000 arbetslösa enligt SCB:s statistik.
- Det handlar om att kunna matcha sökande mot rätt uppdrag, säger Tobias Lindfors.
De arbetssökande söker specifika tjänster. Mot varje uppdragsgivare sätter man sedan samman en pool av konsulter från Studentconsulting. I företagets databas finns uppgifter om när och hur mycket de som är registrerade vill jobba. På det här sättet lyckas man åstadkomma både flexibilitet och kontinuitet gentemot kunderna.
Två av dem som fått jobb genom Studentconsulting är Cecila Holst och Mikael Strangenfjord. De läser till lärare respektive samhällsplanerare och kombinerar studierna med att sortera paket hos transportföretaget DHL. Även om paketsorterandet inte är helt relaterat till deras utbildning ser de båda jobbet som en merit inför framtida jobbsökande.
- Alla meriter är bra när det gäller arbetslivserfarenhet, säger Cecilia Holst.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om