Svampangripet stationshus ersätts
Uppsala kommun planerar för ett nytt stationshus bredvid nuvarande stationsbyggnad när resecentrum invigs. Den svampangripna Centralstationen ses inte längre som ett fungerande alternativ för resenärerna.
Byggnaden ägs av statliga Jernhusen som nyligen meddelade att pengar saknas till den underjordiska passage som skulle förbinda huset med det nya spårområdet. Sedan tidigare stod det klart att bolaget inte kan räkna med de 30 miljoner kronor i statliga bidrag som kalkylerats.
Kontentan är att Uppsala kommun nu i elfte timmen börjar förbereda för en ny terminal. Även om idén inte är helt ny måste planarbetet rivstarta för att hinna anpassa andra delar i resecentrumbygget, främst tunnelpassagen under spåren, till ett nytt stationshus.
Känslig stadsmiljö
Det blir en grannlaga uppgift att på kort tid ta fram en byggnad som klarar kraven på funktion och utformning i den känsliga stadsmiljön.
Mest aktuell placering är strax söder om nuvarande stationsbyggnad, där taxi i dag har upptagningsplats. Huset hamnar då intill den blivande underjordiska passagen till perrongerna. Enligt kommunens projektledare Victor Sjöberg ger det en bättre anslutning än från befintligt stationshus.
En enig kommunstyrelse har gett klartecken att börja planarbetet och utreda förutsättningarna för ett terminalbygge. Fastigheten planeras innehålla vänthall, biljettkassor, reseinformation och servicebutiker.
Finansieringen är ännu oklar, men staten har via näringsdepartementet så sent som i förra veckan upprepat löftet från gällande avtal om att stå för resecentrums terminal.
En annan fråga är funktionen för nuvarande centralstation, om den inte längre är aktuell som tågterminal. UNT har utan framgång sökt företrädare för Jernhusen.
1,2 miljarder kronor
Kostnaden för en nybyggnad beräknas till mellan 35 och 45 miljoner kronor. Hela resecentrum, inklusive nya hus och gator, beräknas kosta 1,2 miljarder kronor.
Ett första beslut om terminalen krävs redan de närmaste veckorna, enligt kommunledningskontoret. Däremot dröjer det innan resenärerna får tillgång till en ny station. Enligt projektledaren blir det inte aktuellt att bygga huset förrän år 2010, mot slutet av det stora resecentrumprojektet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!