Svår marknad för kommersiella fastigheter

Intresset för att köpa kommersiella fastigheter är lågt. Boultbee som äger S:t Pergallerian i Uppsala som har sålt en stor del av sitt fastighetsbestånd de senaste åren säger nu att de inte längre har några planer på att sälja fastigheter i Sverige.

Uppsala2008-10-21 06:00
Som en direkt följd av finanskrisen och lågkonjunkturen har fastighetsjättarna fått allt svårare att agera på fastighetsmarknaden. Uppsala kommuns planer på att sälja köpcentrumet Kvarnen har skjutits upp eftersom anbuden som inkommit varit för låga.
Boultbee har den senaste tiden sålt ett flertal köpcentrum i Sverige. Så sent som i somras var tre av deras köpcentrum ute för försäljning. Det spekulerades i om även S:t Pergallerian i Uppsala var på väg att säljas. Men nu har alla sådana planer lagts på is.

- Vi kommer inte att sälja någonting i Sverige under den närmaste tiden, säger Ulrika Lagerqvist, pressansvarig på Boultbee i Sverige.
I Storbritannien har Boultbee sålt 13 köpcentrum och har bara kvar två. I Finland såldes i våras köpcentrumet Kampii för 4,3 miljarder kronor, bara två år efter förvärvet. Vinsten blev 1,1 miljarder kronor.
- Vi uttalar oss inte om våra köp- och säljprocesser, men vi gör naturligtvis återkommande översyn av fastighetsbeståndet, säger Ulrika Lagerqvist.

AP Fastigheter som sedan 1 september äger Vasakronan har tidigare aviserat en översyn av fastighetsbeståndet. I samband med förvärvet såldes fastigheter ur Vasakronan för totalt sju miljarder kronor, en av dem var Kungsporten i Uppsala.
- Än så länge har vi inte sett några effekter av finanskrisen och lågkonjunkturen, säger Nils-Erik Lundberg, affärsenhetschef på AP Fastigheter i Uppsala.
- Men man märker en liten oro bland butiksinnehavarna.

Atrium Ljungberg har inte heller märkt av någon avmattning i Uppsala.
- Utvecklingen för Forumgallerian har hittills under 2008 varit positiv. Utvecklingen för Gränby Centrum har varit marginellt lägre än 2007 avseende omsättning och besök, beroende på ombyggnation, säger Jan Hammarling, marknadsområdeschef på Atrium Ljungberg i Uppsala.
I slutet av november samt i februari 2009 invigs totalt 18 nya butiker i Gränby Centrum.
- Vår bedömning är att vi kan fortsätta att investera i Uppsala med lönsamhet i våra projekt då vi har ett starkt intresse för våra lokaler.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om