Svåröppnade matförpackningar retar vårdtagare
Matleverantören Medirest nya matförpackningar som introducerades i hemvården i Uppsala förra veckan har inte gjort succé - tvärtom. Vårdtagarna har förtvivlat svårt att komma åt innehållet i matlådorna.
Svårforcerade. Matlådorna som kommer hem till Erik Tapper och andra brukare i Svartbäcken är knepiga att få upp. För Erik Tapper tar det ett par minuter att komma åt maten och han klarar det inte utan en sax.
Foto: Nina Leijonhufvud
Erik Tapper är en av de drabbade:
- Löjligt att det ska vara på det här viset, säger han och visar upp en matlåda med lax, potatis och Hollandaisesås.
En tjock, tät plast omgärdar lådan. Erik Tapper undrar varför företaget som förpackat boxarna bökat till det på det här viset.
- Det tar ett par minuter för mig att öppna lådan med hjälp av en sax, och jag är inte handikappad på något sätt. Hur går det för dem som har svaga nypor? undrar Erik Tapper.
Han saknar det tydliga "örat" på förpackningarna från förr och önskar att det blir en ändring till det bättre.
Medirest skickade i veckan nya förpackningar till inköpsavdelningen. Carola Bertolino och några andra chefer bjöds in för att provöppna.
- Jag fick en snilleblixt och e-postade till Gustaf von Essen (kd) som har ansvar för äldrefrågor i Uppsala - han kom också med på lunchen.
Strömming och potatismos och annat smaskigt levererades.
- Men det var ingen av oss som utan sax och kniv kunde komma åt maten, skrattar Carola Bertolino.
Självklart skapade det en del munterhet runt bordet att det var företagets lättöppnade förpackningar som en gång gjorde att Uppsala kommun blev en kund. Men tankarna på de äldre som väljer bort maten för att de helt enkelt inte kommer åt den ändrade stämningen runt bordet.
Så vad säger de ansvariga på företaget? En regionchef på Medirest hälsar, när UNT ringer upp, att problemet är "bekant" eftersom de nya inbrottssäkra förpackningarna finns över hela landet. Mer vill hon inte säga utan hänvisar till produktionschefen Mikael Signäs och vd Jonas Siljhammar. UNT sökte dem utan framgång flera gånger på fredagen.
Carola Bertolino är missnöjd och är inte ensam om det. Inköpsavdelningen, personal, politiker och brukare står enade.
- Frågan är om vi ska betala för mat som våra brukare inte kommer åt, säger hon.
Bakgrund: Medirest i blåsväder förr
Problemet med matlådor som inte går att öppna inte är första gången som matleverantören Medirest hamnar i blåsväder. UNT skrev för tre år sedan att äldreboendet Frodegården hade problem med att den varmhållna maten inte höll rätt temperatur. I början av juli 2005 genomförde kommunen en inspektion av Frodegården sedan åtta personer matförgiftats.
I januari förra året tvingades företaget återkalla 800 portioner köttbullar som skulle levereras till kunder i Stockholm och Uppsala. Anledningen var att maten kunde ha orsakat matförgiftning eftersom bakterier hittats i maten, och tillväxten av dessa var hög.
Medirest driver och utvecklar måltidslösningar från Malmö i söder till Umeå i norr för patienter, personal och besökare på sjukhus samt för äldreboenden, hemmaboende med hjälpbehov och för övriga måltidsmiljöer inom vård- och omsorgssektorn. Företaget levererar och serverar i Sverige cirka 20 000 måltider per dag och har cirka 450 anställda.
På företagets hemsida kan man läsa att missionen är att utveckla "måltidsprodukter och service som inte bara uppfyller olika önskemål, utan överträffar och skapar mervärde".
Källor: www.medirest.se, UNT
Problemet med matlådor som inte går att öppna inte är första gången som matleverantören Medirest hamnar i blåsväder. UNT skrev för tre år sedan att äldreboendet Frodegården hade problem med att den varmhållna maten inte höll rätt temperatur. I början av juli 2005 genomförde kommunen en inspektion av Frodegården sedan åtta personer matförgiftats.
I januari förra året tvingades företaget återkalla 800 portioner köttbullar som skulle levereras till kunder i Stockholm och Uppsala. Anledningen var att maten kunde ha orsakat matförgiftning eftersom bakterier hittats i maten, och tillväxten av dessa var hög.
Medirest driver och utvecklar måltidslösningar från Malmö i söder till Umeå i norr för patienter, personal och besökare på sjukhus samt för äldreboenden, hemmaboende med hjälpbehov och för övriga måltidsmiljöer inom vård- och omsorgssektorn. Företaget levererar och serverar i Sverige cirka 20 000 måltider per dag och har cirka 450 anställda.
På företagets hemsida kan man läsa att missionen är att utveckla "måltidsprodukter och service som inte bara uppfyller olika önskemål, utan överträffar och skapar mervärde".
Källor: www.medirest.se, UNT
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!