SvÄrt att fÄ plats i Industristaden

OmrÄdet har byggarbetsplats, avstÀngda vÀgar och varierande parkeringstider. Har du inte plats i ett garage kan det vara svÄrt att hitta nÄgonstans att stÀlla bilen, det kan Rose-Marie Sakaria vittna om.

SvÄrt. Malin Johansson, hÀr med hunden Simba, sÀger att det under vissa tider Àr vÀldigt svÄrt att hitta plats ute pÄ gatan.

SvÄrt. Malin Johansson, hÀr med hunden Simba, sÀger att det under vissa tider Àr vÀldigt svÄrt att hitta plats ute pÄ gatan.

Foto: Emma-Sofia Olsson

Uppsala2016-09-25 09:10

– Åker jag ivĂ€g nĂ„gonstans med bilen Ă€r det nĂ€stan omöjligt att hitta parkeringsplats om jag kommer tillbaka under dagtid.

Det Àr inte heller bara Rose-Marie Sakaria som upplever det hÀr problemet, en kvinna som arbetar i Industristaden berÀttar att hon slutat ta sig dit med bil dÄ hon sÀllan hittar nÄgonstans att stÀlla den. Enligt Rose-Marie Sakaria och flera andra i omrÄdet Àr det mÄnga som arbetar i centrum som vÀljer att parkera i Industristaden.

– Och det förstĂ„r jag att de gör, det kostar fem kronor i timmen sĂ„ det Ă€r ju billigt och bra men det gör det vĂ€ldigt svĂ„rt för oss boende att hitta plats, jag undrar hur kommunen har tĂ€nkt.

Enligt Gatu- och samhĂ€llsmiljönĂ€mndens ordförande Johan Lundqvist (MP) Ă€r kommunen medveten om problemet, som han kallar ”grĂ€nsdragningsproblem”, och att det inte bara drabbar Industristaden utan Ă€ven SvartbĂ€cken.

– Vi vet att personer kan vĂ€lja att stĂ€lla bilen i bostadsomrĂ„den dĂ„ det Ă€r billigare för att sedan gĂ„ in till centrum. Det hĂ€r Ă€r en av anledningarna till att vi gör en översyn av parkeringsnormerna i Uppsala, ett arbete vars resultat kommer att redovisas under hösten.

NĂ€r UNT besöker Industristaden för att prata med de boende kommer olika Ă„sikter fram. TvĂ„ personer som Ă€r pĂ„ besök sĂ€ger att de aldrig brukar ha problem med parkering medan Malin Johansson, som bor i omrĂ„det, har en annan bild. – Vi har parkeringsgarage dĂ„ det Ă€r enklast och fanns tillgĂ€ngligt men min mamma brukar ha vĂ€ldigt svĂ„rt att hitta plats ute pĂ„ gatan nĂ€r hon kommer hem frĂ„n jobbet vid halv fyra-fyra.

Erik Pelling (S), ordförande i Plan- och byggnadsnÀmnden, berÀttar att kommunen fÄtt olika signaler om situationen i Industristaden.

– En del garage Ă€r fullbelagda medan andra har lediga platser. Dessutom Ă€r utgĂ„ngspunkten att de som bygger husen Ă€r ansvariga för att det finns parkeringsplatser eller andra likvĂ€rdiga alternativ, exempelvis möjligheten till bilpool.

NÀr det gÀller att stÀlla bilarna pÄ gatan pÄpekar Erik Pelling att kommunen helst ser att de stÄr i garage.

– Har vi parkeringar pĂ„ allmĂ€n mark blir det skattebetalarna som stĂ„r för den största delen av kostnaden i och med skötsel och stĂ€dning, sjĂ€lva parkeringskostnaden Ă€r vĂ€ldigt subventionerad.

UNT har ocksÄ kontaktat nÄgra av bostadsrÀttsföreningarna i omrÄdet, de flesta av dem har fullbelagda garage och de som inte har det har ett fÄtal platser lediga.

– I vĂ„rt kvarter har vi inga problem, alla som vill ha plats i vĂ„r förening har det. Vi har till och med nĂ„gra platser lediga, sĂ€ger Åke Lidberg, ordförande i BRF KungsĂ€ngen 1.

AngÄende de platser som finns ute pÄ gatan Àr det olika regleringar för olika gator och det kan vara svÄrt att hÄlla reda pÄ om det Àr betaltid 8-18, 10-24 eller 00-24. Enligt Johan Lundqvist beror det hÀr pÄ att vissa gatstumpar har privata Àgare.

– Strategin nĂ€r det gĂ€ller parkeringsplatser för boende i kommunen Ă€r att de ska parkera pĂ„ kvartersmark och inte pĂ„ kommunal mark, i fallet Industristaden innebĂ€r det att parkera i garage.

Rose-Marie Sakaria Àr inte nöjd med svaret frÄn kommunen.

– Vi Ă€r mĂ„nga som hellre vill stĂ€lla bilen pĂ„ gatan eller pĂ„ en utomhusparkering, det finns ocksĂ„ de som inte har rĂ„d med garage. Det borde finnas ett billigare alternativ, sĂ€ger hon.

Fakta SĂ„ funkar parkeringsnormen

Enligt Uppsala kommuns parkeringsnorm ska flerbostadshus ha 0,8 bilplatser/lÀgenhet om lÀgenhetens boarea Àr 46 m2 eller större och 0,2 bilplatser/lÀgenhet om lÀgenhetens boarea Àr 45 m2 eller mindre.

I omrÄdet KungsÀngen, som Industristaden tillhör, fanns det 969 personbilar den sista december 2015. Antalet familjer med bil var vid samma tidpunkt 886 medan antalet familjer utan bil var 893.

Uppsala kommun ser nu över parkeringsnormen och kommer att presentera resultatet senare i höst.

KĂ€lla: Uppsala kommun

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om