â Ă ker jag ivĂ€g nĂ„gonstans med bilen Ă€r det nĂ€stan omöjligt att hitta parkeringsplats om jag kommer tillbaka under dagtid.
Det Àr inte heller bara Rose-Marie Sakaria som upplever det hÀr problemet, en kvinna som arbetar i Industristaden berÀttar att hon slutat ta sig dit med bil dÄ hon sÀllan hittar nÄgonstans att stÀlla den. Enligt Rose-Marie Sakaria och flera andra i omrÄdet Àr det mÄnga som arbetar i centrum som vÀljer att parkera i Industristaden.
â Och det förstĂ„r jag att de gör, det kostar fem kronor i timmen sĂ„ det Ă€r ju billigt och bra men det gör det vĂ€ldigt svĂ„rt för oss boende att hitta plats, jag undrar hur kommunen har tĂ€nkt.
Enligt Gatu- och samhĂ€llsmiljönĂ€mndens ordförande Johan Lundqvist (MP) Ă€r kommunen medveten om problemet, som han kallar âgrĂ€nsdragningsproblemâ, och att det inte bara drabbar Industristaden utan Ă€ven SvartbĂ€cken.
â Vi vet att personer kan vĂ€lja att stĂ€lla bilen i bostadsomrĂ„den dĂ„ det Ă€r billigare för att sedan gĂ„ in till centrum. Det hĂ€r Ă€r en av anledningarna till att vi gör en översyn av parkeringsnormerna i Uppsala, ett arbete vars resultat kommer att redovisas under hösten.
NĂ€r UNT besöker Industristaden för att prata med de boende kommer olika Ă„sikter fram. TvĂ„ personer som Ă€r pĂ„ besök sĂ€ger att de aldrig brukar ha problem med parkering medan Malin Johansson, som bor i omrĂ„det, har en annan bild. â Vi har parkeringsgarage dĂ„ det Ă€r enklast och fanns tillgĂ€ngligt men min mamma brukar ha vĂ€ldigt svĂ„rt att hitta plats ute pĂ„ gatan nĂ€r hon kommer hem frĂ„n jobbet vid halv fyra-fyra.
Erik Pelling (S), ordförande i Plan- och byggnadsnÀmnden, berÀttar att kommunen fÄtt olika signaler om situationen i Industristaden.
â En del garage Ă€r fullbelagda medan andra har lediga platser. Dessutom Ă€r utgĂ„ngspunkten att de som bygger husen Ă€r ansvariga för att det finns parkeringsplatser eller andra likvĂ€rdiga alternativ, exempelvis möjligheten till bilpool.
NÀr det gÀller att stÀlla bilarna pÄ gatan pÄpekar Erik Pelling att kommunen helst ser att de stÄr i garage.
â Har vi parkeringar pĂ„ allmĂ€n mark blir det skattebetalarna som stĂ„r för den största delen av kostnaden i och med skötsel och stĂ€dning, sjĂ€lva parkeringskostnaden Ă€r vĂ€ldigt subventionerad.
UNT har ocksÄ kontaktat nÄgra av bostadsrÀttsföreningarna i omrÄdet, de flesta av dem har fullbelagda garage och de som inte har det har ett fÄtal platser lediga.
â I vĂ„rt kvarter har vi inga problem, alla som vill ha plats i vĂ„r förening har det. Vi har till och med nĂ„gra platser lediga, sĂ€ger Ă ke Lidberg, ordförande i BRF KungsĂ€ngen 1.
AngÄende de platser som finns ute pÄ gatan Àr det olika regleringar för olika gator och det kan vara svÄrt att hÄlla reda pÄ om det Àr betaltid 8-18, 10-24 eller 00-24. Enligt Johan Lundqvist beror det hÀr pÄ att vissa gatstumpar har privata Àgare.
â Strategin nĂ€r det gĂ€ller parkeringsplatser för boende i kommunen Ă€r att de ska parkera pĂ„ kvartersmark och inte pĂ„ kommunal mark, i fallet Industristaden innebĂ€r det att parkera i garage.
Rose-Marie Sakaria Àr inte nöjd med svaret frÄn kommunen.
â Vi Ă€r mĂ„nga som hellre vill stĂ€lla bilen pĂ„ gatan eller pĂ„ en utomhusparkering, det finns ocksĂ„ de som inte har rĂ„d med garage. Det borde finnas ett billigare alternativ, sĂ€ger hon.