Svårt för skolor att klara simkrav

Kraven på simfärdigheter redan i årskurs två ställer till problem för kommunens skolor. Rektorn på Vaksalaskolan tycker att eleverna ska erbjudas simundervisning på lovet.

Uppsala2009-02-04 20:14
Skolor utanför Uppsala tätort har både praktiska och ekonomiska svårigheter att lära ut simkunskaper i den omfattning som kommunen kräver. Storvretaskolan är en av skolorna:
- Det är naturligtvis önskvärt med simundervisning, men att vi befinner oss en och en halv mil från Fyrishov gör att det blir vissa problem. Vi har föräldrar som ställer upp och skjutsar men det kräver en viss planering, säger rektorn Kristina Rundmark.
Holger Israelsson, rektor för Vänge och Järlåsa skolor, säger att simundervisningen inte sker problemfritt och att transporter till och från simhallen kostat tiotusentals kronor.
- Vi kan ju inte kräva att föräldrar skjutsar barnen när undervisningen ska vara gratis. Vi kom fram till att simundervisning inte var möjlig att genomföra utan egna bussar. Ska eleverna åka med vanlig linjetrafik så tar det hela dagen.
Vänge och Järlåsa skolor uppfyller inte alla mål som kommunens skolledning satt upp för simundervisningen. Men enligt rektorn klarar en majoritet av eleverna i årskurs sex både livräddning och att simma 200 meter.
- Jag tror att de lärt sig det genom föräldrarna.

Skolledningen i Uppsala kommun vill att simundervisningen ska sätta igång redan i årskurs två. Men i verkligheten ser det väldigt olika ut. I en kommunenkät svarade 13 skolor att merparten av femteklassarna har tillräckliga kunskaper. Men några andra skolor uppger att bara 20-35 procent av femteklassarna kan simma.
- Skolorna uppger att de har svårigheter med resurser, tid och resor. Det kostar pengar att ordna med bussar, säger Ulf Gustin, skolchef inom grundskolan.
Ändå ser han ingen anledning att ändra på målen.
- Vi får naturligtvis lyssna på synpunkterna. Men med ett förbättrat avtal med Fyrishov löser vi en del.

Skolledningen i kommunen arbetar på ett nytt samarbetsavtal med Fyrishov, bland annat om fler simtimmar för skolorna och bättre statistik över elevernas simkunskaper.
- Vi gör en skärpning som ska förbättra tillgängligheten. Vi måste även förbättra uppföljningen av de mål som vi har, säger Ulf Gustin.
Tommy Forsberg, rektor på Bälinge skola, är kritisk mot de nuvarande målen som han anser är alldeles för högt ställda. Att börja med undervisningen redan i årskurs två är för tidigt, anser han.
- Vi tycker att det är bra med simundervisning men det blir för omfattande. Det går åt väldigt mycket tid för lite simning.
Även bland skolor i centrala Uppsala finns det synpunkter på kraven. Christer Jones, rektor på Vaksalaskolan, tycker att målen är alldeles för höga.
- Det som varit bekymret är att man ska gå dit tio gånger per år med elever i årskurs två. Det blir ökade kostnader för skolorna och det krävs en jättelogistik.

Skolan har valt att testa elevernas simfärdigheter i årskurs två så att inte alla behöver delta. Men då krävs det en vikarie som tar hand om de elever som inte behöver simma. Christer Jones skulle hellre se att kommunen tar fram en annan lösning:
- Om kommunen har den fina viljan att simkunskaperna ska bli bättre så skulle man erbjuda simundervisning på loven.
FAKTA
Uppsala kommuns skolledning har tagit fram direktiv som bland annat innebär att:
Grundskoleelever ska få simundervisning vid tio tillfällen i årskurs 2, tio tillfällen i årskurs 3, samt fyra tillfällen i årskurs fem. Efter årskurs fem ska eleven ha god vattenvana, vara trygg i vatten, kunna simma 200 meter, varav 50 meter ryggsim. Eleven ska även kunna hantera nödsituationer vid vatten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om