Under fredagen skyltade fyra butiker i Uppsala med att de hade Black Friday. Det vill säga att de reade ut varor i starten av julhandeln.
– Förra året var det inte många i Sverige som kände till begreppet Black Friday, men i år är det många som är nyfikna och frågar oss vad det betyder, säger Hanna Ljungdahl chef för klädbutiken Noa Noa i Uppsala.
Under fredagen var det enligt henne rusning till butiken och det var många som var glada över att kunna handla julklappar med 20 procents rabatt. Än så länge är det mest butikskedjor med kopplingar till USA som infört Black Friday. Många andra butiksägare känner sig mer avvaktande till idén.
– Vi har inte pratat om att införa Black Friday än, vi måste nog smaka på idén först och sedan får vi se om vi gör det nästa år, säger Matti von Magius på Uppsala handelsförening.
Lisa Thörn, vd på Uppsala Citysamverkan, är också avvaktande mot ytterligare en handelsdag.
– Jag tror att en dag lätt försvinner i alla andra dagar som julhandeln pågår. Alla aktiviteter innebär förstås en ökad handel, men frågan är om det passar bra att kasta in en extra aktivitet just när butiksägarna har som mest att göra med att pynta och starta upp julhandeln, säger Lisa Thörn.
Uppsala Citysamverkan fick frågan om en gemensam Black Friday förra året, men då sa man nej. En förklaring till att Black Friday inte fått så starkt fäste i Sverige kan vara att vi här i stället har traditionen med mellandagsrean och att det före jul går så bra för butikerna att de inte behöver rea ut sina varor.
– Kanske har själva ordet också en för dyster klang för att passa in i vår julhandel. Black låter mer som Halloween för mig, säger en butiksägare.