Svårt hitta på kommunens hemsida
Det ska bli lättare att hitta på Uppsala kommuns hemsida. En färsk studie tyder på att användarna har svårt att lista ut var vissa uppgifter finns.
I gruppen yngre vuxna (30-54 år) klarade ingen av deltagarna att hitta en faktauppgift om skolelevers alkoholvanor. Bara två lyckades ta reda på vart man vänder sig för att anmäla en misstänkt matförgiftning. Övriga åtta frågor kunde de flesta besvara inom tre minuters tid.
Bland de äldre internetanvändarna gick alla bet på att hitta en uppgift om kostnaden för radonmätning i bostaden. De äldre hade också svårt att leta fram kontaktuppgifter om bostadsanpassning och biståndshandläggare.
Resultaten av studien kan, enligt författarna, tyda på att deltagarna hade svårt att lista ut vilken länk på startsidan som lämpade sig bäst för respektive uppgift.
Många använder e-tjänster
Deltagarna fick också svara på frågor om hur de uppfattade kommunens hemsida. Resultatet visar att de över lag hade svårt att hitta rätt och använda länkarna. Lättare hade deltagarna att hålla reda på var de befann sig på sidan.
Uppsala kommun förbereder nu en översyn av hemsidan i syfte att förbättra utseende och navigering. Sidan hade förra månaden i snitt 3800 unika besökare per dag. Mest besökta ämnesområden var skola, kultur och bostad. Konsert- och kongresshusets sida var en av de tio mest besökta.
— Vi vet också att många använder karttjänsterna och bibliotekets lånetjänster. Och informationen om vårens majbrasor har alltid många besökare, berättar Åsa Evertsdotter vid kommunledningskontoret.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!