SvÄrt lösa hÀmtning av sopor
Transporten pÄ Kungsgatans trottoar ser lite mÀrklig ut. Det Àr en lÄng vÀg, ett halvt kvarter, som Kenneth Ekman drar ett tungt grönt sopkÀrl pÄ hjul.
Kenneth Ekman.
Foto: Lasse Linusson
Det Àr tidig morgon, inte sÄ mÄnga mÀnniskor i rörelse Àn. Men nÀr staden vaknar - sÄ möts de av sopkÀrl ute i grÀnderna och pÄ gatorna. Det upprör Kenneth Ekman:
- SÄ hÀr ska det inte behöva vara i vÄr stad. Det kÀnns inte som ett modernt industriland. Soporna borde hÀmtas med transport hela vÀgen frÄn soputrymmena i fastigheten fram till sopförbrÀnningen i Uppsala. SÄ fungerade det tidigare, sÀger han.
Han har arbetat som fastighetsskötare i Uppsala de senaste tio Ären. Tre dagar i veckan drar han upp sopkÀrlen frÄn kÀllaren i fastigheten och stÀller dem i ett öppet utrymme mot Klostergatan, dÀr de sen hÀmtas med bil av Samtek AB, NorrtÀljeföretaget som sedan 2004 har entreprenad pÄ tvÄ tredjedelar av sophÀmtningen i Uppsala.
Vid andra centrala fastigheter med soprum i garagen Àr det sÀmre ordnat, dÀr stÀlls sopkÀrlen ute pÄ gatan eller i grÀnden, som till exempel vid PÄvel Snickares grÀnd ut mellan gÄgatan och Dragarbrunnsgatan.
- Blir soporna stÄende för lÀnge sÄ skickar jag ett mejl till kommunen, som i sin tur kontaktar Samtek, berÀttar Kenneth Ekman.
FÄr fastighetsÀgaren, eller i det hÀr fallet, den som sköter fastigheten, rÀtt i sitt klagomÄl sÄ drabbas Samtek av en sanktionsavgift pÄ ett tusen kronor.
- Men min poÀng Àr inte att klaga pÄ Samtek, jag tycker systemet Àr fel. MÀnniskor som bor i Uppsala - eller som besöker Uppsala - ska inte behöva mötas av sopor pÄ gatan. SÀrskilt nu pÄ sommaren nÀr det Àr varmt kÀnns det otrevligt - och soporna drar ju till sig ohyra.
KÀrlen kan vara tunga - men för Kenneths Ekmans del handlar det inte om mer Àn 4-5 kÀrl att dra pÄ en hÀmtningsdag, jÀmfört med de hundratals kÀrl som Samteks personal slÀpade dagligen - innan Arbetsmiljöverket satte stopp.
- Det Àr bra att man tÀnker pÄ Samteks anstÀlldas arbetsmiljö, sÀger Kenneth Ekman.
Men han tycker det Àr mÀrkligt att man gÄtt ifrÄn den lösning som den tidigare entreprenören hade:
- DÄ fanns en liten bil som klarade de lÄga takhöjderna i citygaragen. Den körde ned och hÀmtade soporna.
Han visar pÄ eluttag intill soprummet, som installerades för att inte bilen skulle stÄ och gÄ pÄ tomgÄng. Det finns förstÄs hiss ned till garaget - men den Àr för trÄng för att fÄ anvÀndas till soporna. SÄ i vÀntan pÄ en bÀttre lösning Àr det den lÄnga dragstrÀckan runt kvarteret som gÀller.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!