Under tisdagens budgetdebatt hade liberalen Anna Manell ställt en rad frågor kring neddragningen av modersmålsstödet inom Uppsalas förskolor. Bland annat varför två- och flerspråkiga barn som kan svenska inte får stöd, trots att politikerna har beslutat att det ska vara möjligt.
– Jag har haft kontakt med föräldrar som berättar att det är de äldsta barnen som i dag driver modersmålsundervisningen på deras förskola. De andra deltar med hälsningsfraser och flaggviftning. Så kan det ju inte vara, sade hon.
Carolina Hoffstedt (S) ordförande i utbildningsnämnden sade att felaktiga signaler gått ut i verksamheten.
– Även barn som kan prata flytande svenska ska kunna få stöd av en modersmålspedagog. Vi har gått ut med information till alla föräldrar om det. Det här beror på att omorganisationen varit en svår process med 200 förskolor och flera tusen medarbetare.
Nämndens vice ordförande Linda Eskilsson (MP) tyckte det är bra att beslutet nu förtydligas.
– Något har blivit fel i kommunikationen. Hur bra svenska ett barn pratar har inte med saken att göra, sade hon.
Samtidigt pågår neddragningen för fullt bland kommunens modersmålspedagoger. Av totalt 80 återstår ett 50-tal fast anställda. Enligt lärarförbundet som förhandlat för modersmålslärarna kommer bara ett mindre antal att arbeta kvar.
– Vi räknar med att en tredjedel förs över till den nya enhet som ska ta över verksamheten. I antalet tjänster motsvara det 15-16 personer, säger förhandlare Bengt Wiraeus.
Han gör bedömningen att inga kommer att sägas upp utan i första hand matchas mot andra tjänster inom kommunens förskola. De som vill kan ansöka om karriärväxling, som i praktiken innebär att de lämnar Uppsala kommun och får tolv månadslöner för det.
Bengt Wiraeus är mycket kritisk till hela hanteringen och anser att den enbart utgått från ekonomiska överväganden.
– Från Lärarförbundet anser vi inte att processen varit bra. Man har i stort sett bara velat spara pengar. Vi har haft en träff med professor Lena Huss som forskat kring modersmål. Men det påverkade inte processen och beslutet, säger han.
Kommunen skulle ha kunnat göra förändringen successivt, samtidigt som konsekvenserna av förändringen kunnat tas till vara. Nu kan hela neddragningen göra att färre elever söker modersmålsstöd när de kommer till grundskolan, där de har laglig rätt till stöd, anser Lärarförbundet.
Under hösten ska förskolans arbete kartläggas. Det ska utmynna i en handlingsplan som ska vara klar i vår.