Synen på Uppsala ska ändras

Uppsala är inte bara en universitetsstad med domkyrka. Det ska Uppsala kommun tillsammans med näringslivet försöka få övriga Sverige att inse.

Foto: Tor Johnsson/Arkiv

Uppsala2008-11-29 05:57
I dagarna genomförs en omfattande undersökning bland Uppsalabor, turister och företagare. Målsättningen är att se om människor fortfarande betraktar Uppsala som en universitetsstad eller om man möjligen också identifierar staden med ett konserthus och andra nyare fenomen.

För sex år sedan tillfrågades Uppsalabor, affärsresenärer, turister och företagare om hur de uppfattar Uppsala. Det dominerande svaret blev att Uppsala är "en universitetsstad med gamla anor och ett hektiskt studentliv".
- Allt det andra som kulturen, idrotten, företagandet och arbetsplatserna syntes inte alls i undersökningen, berättar kommunens marknadschef Magnus Lohe.
Sedan dess har kommunen tillsammans med organisationer och företag arbetat med hur uppfattningen om stadens identitet ska vidgas. Ty, enligt Magnus Lohe räcker det inte med att staden identifieras med studier och forskning.
- Alla kan vi tjäna på att bredda bilden av Uppsala. Det är viktigt för att vi ska attrahera nya företag, besökare och människor som vill flytta hit.

Enligt Magnus Lohe är Uppsala i resten av landet fortfarande betraktad som den sjunde eller åttonde största staden i landet.
- Vi måste bredda bilden av Uppsala som den fjärde största staden i landet. Om företagen uppfattar oss som en liten universitetsstad så tänker de "varför ska vi etablera oss där?"
I december drar en uppföljande mätning igång. Slumpmässigt utvalda, däribland omkring 500 Uppsalabor, kommer att får svara på frågor om vad de identifierar Uppsala med. Syftet är att ta reda på om senare års marknadsföring förändrat uppfattningen av staden, bland dess egna invånare och bland besökare utifrån.
Vad förknippar du själv Uppsala med?
- Förändring, kunskap och utveckling, säger Magnus Lohe.
BAKGRUND:

2002 genomfördes en studie om interna/externa attityder. Bland de intervjuade fanns 500 Uppsalabor, 200 företagare, 200 turister, 100 affärsresande och 50 före detta familjer och företagare från Uppsala. En uppföljande studie genomförs under de närmaste månaderna. Det återstår alltså att se om Uppsala fortfarande i första hand betraktas som en universitetsstad med gamla anor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om