Syns du i mörkret, cyklist?

Har du fixat cykeln för höstmörkret? Polisen i Uppsala län ställer frågan på sin facebooksida och lägger även ut en film som visar hur viktigt det är att synas i trafiken.

Cyklister i poliskontroll på Rackarberget i Uppsala.

Cyklister i poliskontroll på Rackarberget i Uppsala.

Foto: Sven-Olof Ahlgren/arkiv

Uppsala2015-09-16 11:06

Skymningen kommer allt tidigare på kvällen och snart är det mörkt redan på eftermiddagen. För de ofta oskyddade cyklisterna är det extra betydelsefullt att se över lysen och reflexer, uppmanar polisen.

Fram på cykeln gäller det att ha en lykta som lyser med fast vitt eller gult sken, som kan ses på 300 meters avstånd. Baktill är det rött ljus som gäller. Även här gäller 300 meters ljussken.

Reflexen ska vara vit fram, röd baktill och vit eller orangegul åt sidan.

Saknas något av detta är bötessumman 500 kronor. Det är med andra ord både säkrare och billigare att utrusta sin cykel med lysen och reflexer än att strunta i det hela, fastna i en poliskontroll och dra på sig böter.

Så säger lagen

Belysning och reflexer krävs bara vid färd under mörker. Cykel som leds av gående eller används vid färd dagtid omfattas inte av kraven.

En cykel ska ha:

En lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får vara av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.

En strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller en lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.

Röd reflex baktill, vit reflex framtill och vit eller orangegul åt sidan.

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om