"TÄgbrist hotar nÀr MÀlartÄg tar över SJ:s avgÄngar"

Facket oroas nu för att de befintliga MÀlartÄgen inte kommer att rÀcka till nÀr de ska anvÀndas Àven för de avgÄngar som SJ lÀmnar ifrÄn sig i december. "Vi upplever att det Àr ont om fordon redan i dag", sÀger Anna Bergström, lokal fackordförande för Seko.

Anna Bergström, lokal fackordförande för Seko pÄ Transdev MÀlartÄg, Àr orolig för att tÄgen inte ska rÀcka till för den utökade trafiken i december.

Anna Bergström, lokal fackordförande för Seko pÄ Transdev MÀlartÄg, Àr orolig för att tÄgen inte ska rÀcka till för den utökade trafiken i december.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2024-10-04 05:00

NĂ€r MĂ€lardalstrafik ska ta över SJ:s avgĂ„ngar mellan Uppsala och Stockholm skapar det utmaningar pĂ„ flera sĂ€tt. Att Transdev, som kör MĂ€lartĂ„gen, ska kunna rekrytera tillrĂ€ckligt med personal Ă€r inget som oroar Anna Bergström, lokal ordförande för Seko pĂ„ MĂ€lartĂ„gen. 

DÀremot Àr hon orolig för att tÄgfordonen inte ska rÀcka till.

– Vi har svĂ„rt att fĂ„ fordonen att rĂ€cka till alla avgĂ„ngar i dag. De sĂ€ger att de sĂ€krat fordonsflottan, men jag vet inte hur det ska gĂ„ till. Det gĂ„r inte att gĂ„ ut och köpa ett tĂ„g med kort varsel, sĂ€ger hon.

Hon berÀttar att det under lÄng tid varit mÄnga smÄfel pÄ tÄgen som anvÀnds i MÀlartÄgstrafiken. Det handlar om dörrar och toaletter som inte fungerar, eller att det inte gÄtt att koppla ihop flera tÄg nÀr det behövts.

– Kvaliteten pĂ„ fordonen har förbĂ€ttrats. Men det som oroar mig Ă€r vad som hĂ€nder om man börjar köra tĂ„gen hĂ„rdare, om underhĂ„llet blir eftersatt, sĂ€ger hon.

undefined
Anna Bergström, fackordförande pÄ Seko, sÀger att personalen upplever att det fortfarande Àr problem med de tÄg som anvÀnds för MÀlartÄgen.

Anna Bergström sÀger att facket krÀvt att fÄ uppgifter om hur mÄnga av tÄgen som Àr i drift och hur mÄnga som stÄr pÄ verkstad, men att svaren dröjer.

Just hopkopplingen av tÄgen blir ett kritiskt moment. Det Àr bara i rusningstid som MÀlartÄgen kommer att gÄ dubbelkopplade mellan Stockholm och Uppsala. Det innebÀr att tÄgen kopplas ihop eller isÀr flera gÄnger om dagen.

– MĂ„ste man lĂ€mna en del av tĂ„get fĂ„r man problem om alla resenĂ€rerna inte fĂ„r plats. Och blir tĂ„gen för tunga lĂ€gger luftfjĂ€dringen av, och dĂ„ kan man inte köra tĂ„get alls, sĂ€ger Anna Bergström.

FrÄn MÀlardalstrafik sÀger man att tillgÄngen pÄ tÄg har blivit bÀttre. Totalt finns i dag 62 MÀlartÄg, varav 53 Àr dubbeldÀckartÄg med 4 vagnar i varje, och 9 mindre regionaltÄg.

Under vardagarna rullar i dag totalt 47 tÄg för att driva trafiken. I dagens trafik Àr alltsÄ 15 tÄg pÄ verkstaden för reparation eller som backup-reserv om det uppstÄr akuta fel pÄ tÄgen som Àr i trafik, en reserv som facket upplever att den inte rÀcker till.

För att ta över SJ:s avgÄngar pÄ Uppsalapendeln gÄr det Ät fyra tÄg.

Varför kan ni inte köra lÄnga tÄg hela dagen, momentet att koppla ihop dem har ju visat sig vara riskfyllt?

– Det Ă€r av kostnadsskĂ€l. I slutĂ€ndan Ă€r det skattebetalarnas pengar det handlar om, sĂ€ger Katarina Myrberg, kommunikatör pĂ„ MĂ€lardalstrafik.

NÄgot beslut om att köpa eller hyra in nya tÄg har Ànnu inte fattats, Àven om "frÄgan diskuteras", enligt Katarina Myrberg.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!