På stationen shoppar vi det sista: yatzy, kortlek och äppeljuice. Hela våren har vi planerat för och sett fram emot den här resan. I fyra veckor ska vi, två vuxna och två barn, resa med tåg genom Europa. Barnen, 6-årige Jack, och 8-årige Milo, är inställda på en äventyrlig sommar medan föräldrarna ser fram emot en resa tillbaka till våra tågluffarminnen från förr.
Visst har vi har mötts av skeptiska blickar när vi berättat om våra luffarplaner. ”Varför trängas på italienska tåg med två rastlösa barn i högsommarvärmen”. Någon har sagt det rent ut: ”Ska ni inte ta bilen? Då har ni ju möjlighet att vara spontana.” Det är tvärtom, tänker vi. Tåg är frihet. Dessutom är tågresande relativt miljövänligt, trots diesellok och ellok som hämtar el från fossila anläggningar.
Sovvagnen till Berlin ser exakt ut som när jag åkte på klassresa i gymnasiet. Det är bara jag som har förändrats. Jag hade inte räknat med att dela sexbäddshytten med två ungdomar. Vi hade betalat extra för att kunna bre ut oss i en egen hytt, men orkar inte bråka. Vi är i början av resan och fortfarande utrustade med gott tålamod. Dessutom tar allt bök med att få ombord tåget på färjan till Sassnitz vår uppmärksamhet. Lite otippat blir tågfärjan ett av de mer bestående semesterminnena för de teknikintresserade sönerna.
- Hur ska man kunna sova när det låter så mycket?, undrar Jack när klockan närmar sig midnatt och han inte lyckas få öronpropparna att sitta kvar i sina små öron.
Vi delar sovvagnen till Berlin med två ungdomar, trots att vi betalt extra för att kunna bre ut oss i en egen hytt. Jag försöker övertyga Jack om att dunket från skenorna är ett av de mest sövande ljud som finns, en ljudkuliss som finns att ladda ner för den som har sömnproblem. Han tittar tvivlande på mig, men det dröjer inte länge förrän bägge sönerna sover med varsitt gosedjur i famnen.
Vi vaknar i Berlin, där vi frossar i storstadsliv. Vi hänger i den barnvänliga stadsdelen Prenzlauer Berg. Vi fixar frisyrerna hos trendig frisör, besöker skateboardramper, äter vietnamesiskt, köper second-hand-kläder och leker i coola och inte så tillrättalagda lekparker. Men vi petar också in lite historia i programmet. Vi tittar på resterna av Berlinmuren och försöker förklara kalla kriget för våra lågstadiebarn.
Efter en veckas stadsliv är vi dock redo för naturupplevelser. Schweiz, med vandring i Zermatt, känns som ett klockrent miljöombyte. Tyskland betar vi av ombord på ett nattåg. Vi byter tåg i Zürich, och njuter av en hisnande vacker resa upp till bergsbyn Zermatt. Vi glider fram mellan dramatiska stup, tjoar och pekar på glaciärer och vattenfall. Den serviceinriktade konduktören, född i trakten, klottrar ner sina bästa tips i min dagbok.
I Zermatt hyr vi en ”studio”, som det lilla rummet med kokplatta kallas. Matutgifterna försöker vi pressa genom att äta picknicklunch (gruyèreost och baugette) i bergen och hemlagad pasta till middag. Någon gång lyxar vi till det med raclette på en krog i byn.
Blundar man för de höga priserna, så blir man nog trots allt en lyckligare människa efter att ha sommarvandrat i Alperna. ”Blir det vackrare än så här?”, tänker jag när vi tar gondolen upp på toppen på Klein Matterhorn på 3 800 meters höjd. Barnen kramar snöbollar och vi överväger att hyra skidor för att göra gemensam sak med det kroatiska juniorlandslag som tränar utförsåkning på glaciären.
Efter Schweiz står Italien, och en lantgård i Como, på tur. Med legendariska Glaciärexpressen tar vi oss halvvägs, sen byter vi till lokaltåg och konstaterar återigen: ”Det här måste vara en av världens vackraste tågsträckor”.
Como är varmt. Faktiskt värmerekord. Jag börjar ifrågasätta idén att bo på svettig lantgård, utan pool, flera mil från själva sjön. När signore på gården meddelar oss att det aldrig tidigare hänt att en gäst har anlänt med buss (alla kommer med hyrbil) undrar jag om vi kommer att känna oss isolerade. Men jag hade inte behövt oroa mig. Det är flera grader svalare upp i bergen och barnen har roligt med djuren på gården. Den största behållningen är förstås signorina som förser oss med den goda italienska maten: däribland hemgjord salami och getost.
På vägen till Frankrike passerar vi Cinque Terre. Om de schweiziska tågen är lika pålitliga som de fashionabla urverk som produceras i landet, så uppkommer våra problem på de italienska tågen. Tiderna stämmer inte med dem som står på biljetterna, vi blir hänvisade till fel perrong, missar anslutningar och missuppfattar ankomsttider. Nåja, Rivieran i norra Italien är värt besväret att ta sig till. Vi vandrar mellan de pittoreska fiskebyarna som klamrar sig fast vid klipporna.
Efter tre veckor på resande fot når vi vår slutdestination: Vence på franska Rivieran. Här ska vi stanna i över en vecka. Vi har många bad att ta igen. Vi köper billiga luftmadrasser och gungar i Medelhavets vågor.
Sen tar vi faktiskt flyget hem. Det är inte på långa vägar lika kul. Tänk så rätt Karin Boye hade: ”Det är vägen, som är mödan värd”.
4 höjdare med resan
Upplägget. Att resmålen fungerade så bra ihop. Efter en veckas storstadsliv var vi laddade för vandring. Och efter italienskt lantliv var vi sugna på franska bad.
Vandra i Alperna. Det är precis så fantastiskt som man föreställer sig.
Vi svetsades samman. Vi fick verkligen tid att umgås. Hade gott om tid för upplevelser och för att följa barnens rytm.
Nästan inga förseningar. Kanske hade vi tur, men nästan allt flöt på som planerat.
5 tips för en bättre tågluff med barn
Gå med i Svenska Turistföreningen (STF) som ger rabatter på vandrarhem utomlands.
Lägg tid hemma på att planera och boka. Satsa på färre stopp och stanna längre tid på varje plats. Välj länder med väl utbyggt tågnät. Åk nattåg de trista sträckorna. För nattåg betalar man förstås extra, men sparar in en hotellnatt.
Om du tvekar inför en hel tågluff: flyg hem. Det blir dessutom ofta billigare om du bokar flygbiljetter i god tid.
Välj huvudresmål som är så olika varandra som möjligt.
Låt alla ta ansvar för varsin ryggsäck. Även om ni packar minimalt behöver alla hjälpas åt att bära.
Så reste vi:
Stockholm-Lund.
Lund-Berlin (nattåg).
Berlin-Basel (nattåg).
Basel-Visp-Zermatt.
Zermatt-Andermatt (Glaciärexpressen).
Andermatt-Goeschenen-Bellinzola-Como.
Como-Milano-Sestri Levante-Bonassola.
Bonassola-Sestri Levante-Genua-Ventimiglia-Vence.
Nice-Stockholm (flyg).