TÄgprojekt hotar UpptÄget
Rikstrafikens lansering av ett nytt tÄgprojekt med arbetsnamnet 9-an Àr ett hot mot planerna pÄ att förlÀnga UpptÄget frÄn Tierp till GÀvle. Det kan bli svÄrt att ekonomiskt motivera en förlÀngning av UpptÄget nÀr 9-an Àr snabbare, effektivare och avsevÀrt billigare Àn en satsning pÄ UpptÄget, sÀger Mats O Karlsson, ordförande (s) i landstingsstyrelsen.
I höst ska landstinget besluta om det blir en förlÀngning av UpptÄget norr om Tierp eller om man vÀljer att hoppa pÄ Rikstrafikens planerade tÄgsatsning 9-an.
Om 9-an förverkligas kommer linjen att trafikera Stockholm, Arlanda, Uppsala, Tierp, SkutskÀr, GÀvle, Sandviken, Falun, BorlÀnge, Sala, Uppsala, Arlanda, Stockholm och omvÀnt.
Fler turer UppsalaâGĂ€vle
Den nya linjen innebĂ€r betydligt fler avgĂ„ngar mellan Uppsala och GĂ€vle med stopp i Tierp och SkutskĂ€r. DĂ€remot Ă€r det inte aktuellt med tĂ„gstopp i Mehedeby, Marma, Ălvkarleby och Furuvik enligt konceptet med ett förlĂ€ngt UpptĂ„g norrut.
Enligt planerna blir det avgÄngar med 9-an varje timme.
â Rikstrafiken lanserade 9-an i fjol. Vi vrider och vĂ€nder pĂ„ det, tittar pĂ„ kalkyler, kostnader och jĂ€mför med en förlĂ€ngning av UpptĂ„gstrafiken mellan Tierp och GĂ€vle. Jag tycker att 9-an Ă€r ett tilltalande projekt, sĂ€ger Mats O Karlsson.
Prislappen för 9-an Àr dock oklar. Och fortfarande Àr det osÀkert om projektet Àr möjligt att genomföra eller om det stannar vid en skiss pÄ skrivbordet.
â Det finns mĂ„nga fördelar med 9-an. Den Ă€r snabb, effektiv och innebĂ€r mĂ„nga avgĂ„ngar. VĂ€ldigt mĂ„nga mĂ€nniskor skulle ha nytta av den nya linjen.
Billigare för landstinget
UNT: Ăr 9-an ett hot mot UpptĂ„gets förlĂ€ngning norrut?
- Ja, det kan man inte komma ifrÄn, 9-an blir en konkurrent. Det kommer att krÀvas vÀldigt mÄnga resenÀrer mellan SkutskÀr och Tierp för att en förlÀngning av UpptÄget ska kunna motiveras ekonomiskt. Vi fÄr en vÀldig merkostnad, sÀger Mats O Karlsson och fortsÀtter:
â För landstinget Ă€r det en stor skillnad att kanske betala 20â25 miljoner kronor per Ă„r för UpptĂ„get eller att betala tvĂ„ miljoner för 9-an. Jag tror att det viktigaste för Norduppland Ă€r att tĂ„gen stannar i Tierp och SkutskĂ€r och inte pĂ„ de mindre orterna.
Kaj RönnbÀck vid Upplands Lokaltrafik tror att det kan bli svÄrt att motivera en förlÀngning av UpptÄgstrafiken om planerna pÄ 9-an realiseras.
â Det Ă€r klart att det Ă€r bra för resande frĂ„n Tierp och SkutskĂ€r, men det borde rimligtvis betyda att resandeunderlaget minskar för ett UpptĂ„g till GĂ€vle. Vi fĂ„r se hur landstingen i Uppsala lĂ€n och GĂ€vleborg stĂ€ller sig till detta, sĂ€ger Kaj RönnbĂ€ck vid Upplands Lokaltrafik.
TvÄ olika system
Han tror att det finns en risk för att planerna pÄ 9-an drÀnerar tanken pÄ en förlÀngning av UpptÄget frÄn Tierp till GÀvle.
- Det Àr tvÄ olika system. UpptÄget Àr ett pendeltÄg, 9-an har karaktÀren av ett fjÀrrtÄg som inte ens Àr regionalt, sÀger Kaj RönnbÀck.
Lars Svensk, oppositionsrÄd för kristdemokraterna i C-tinget Àr ledamot i den styrgrupp som utrett frÄgan om en förlÀngning av UpptÄget. I januari presenterade styrgruppen förslaget att UpptÄget kan börja rulla mellan Tierp och GÀvle 2006. Förutom de mindre orterna mellan Tierp och SkutskÀr lanserades Àven ett tÄgstopp vid lÀnssjukhuset i GÀvle. Men det sa GÀvle kommun nej till.
I dag Àr Lars Svensk lite mer försiktig.
â Det blir inget beslut i landstinget i april. Landstingen i Uppsala och GĂ€vle mĂ„ste först se över kostnaderna. Ett inriktningsbeslut kan komma tidigast i höst. Det skulle i sĂ„ fall innebĂ€ra att trafiken kommer i gĂ„ng 2007, sĂ€ger Lars Svensk.
Inget hot
UNT: Ăr 9-an ett hot mot UpptĂ„gets förlĂ€ngning norrut?
â Nej, det tycker jag inte, 9-an Ă€r ett bra komplement till UpptĂ„get. Det ena utesluter inte det andra. Landstinget i GĂ€vleborg Ă€r mycket intresserat av UpptĂ„get. Kostnaderna Ă„terstĂ„r att diskutera, sĂ€ger Lars Svensk.
FinanskommunalrÄdet Bengt-Olov Eriksson (s) i Tierp ser en utökad trafik som en klar förbÀttring för Tierpsborna nÀr det gÀller kommunikationerna norrut.
â Helst ser jag en förlĂ€ngning av UpptĂ„get till GĂ€vle eftersom det tar med fler stationer pĂ„ vĂ€gen. Vi Ă€r inte i mĂ„l förrĂ€n vi fĂ„r en förlĂ€ngning av UpptĂ„get, sĂ€ger Bengt-Olov Eriksson.
Fotnot Rikstrafiken har tvÄ huvuduppgifter: utveckling och samordning av kollektiv persontrafik i hela Sverige samt upphandling av interregional persontrafik som Àr samhÀllsekonomisk motiverad, men företagsekonomiskt olönsam.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!