Tågtunnelplaner kan starta snart

Redan vid årsskiftet kan förberedelserna börja på allvar för miljardbygget av dubbelspår och järnvägstunnel genom Gamla Uppsala.

Uppsala2008-12-05 19:22
Banverket väntar nu på klartecken för att inleda arbetet med en så kallad järnvägsplan, som är sista steget innan upphandling och byggstart. Enligt vad UNT erfar pågår redan förberedelser inom Banverket med sikte på att etablera en projektorganisation i Uppsala vid årsskiftet, för planering av järnvägsbygget genom Gamla Uppsala.
- Vi håller på att skapa en beredskap för att kunna starta arbetet med en järnvägsplan, om det skulle komma ett formellt beslut i den riktningen. Något annat kan jag inte säga för närvarande, säger byggchef Berndt Rundgren vid Banverket.

Som UNT tidigare rapporterat har Banverket i en förstudie förespråkat att dagens enkelspår förbi Gamla Uppsala utökas till två spår, som flyttas västerut från dagens läge. Under det känsliga fornminnesområdet vid Gamla Uppsala kyrka dras spåren i en 650 meter lång tunnel, enligt förslaget.
Hela projektet beräknades 2007 kosta cirka en miljard kronor och skulle därmed bli det dyraste spårbygget i Uppsala län. Uppsala resecentrum kostar förvisso mer, över en miljard kronor, men innehåller också stora ombyggnader av bangårdar, vägar och husbyggen.

Som UNT rapporterat finns ett principavtal om att landsting och kommuner i Mälardalen, däribland i Uppsala län, ska bidra med pengar till bygget av Citybanan genom Stockholm. I gengäld vill kommunerna få utfästelser om att angelägna järnvägsprojekt på hemmaplan ska bli verklighet. Dubbelspår förbi Gamla Uppsala är ett av de projekt som ingår i avtalsplanerna. I torsdags gav regeringen klartecken för byggandet av Citybanan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om