Det är trångt att passera när ett stort hål grävts mitt i på Bangårdsgatan i centrum. Anledningen är att en fastighet har problem med sitt AC-system, vilket just nu åtgärdas av Vattenfall.
– De vet att de ska vara klara i god tid innan valborg, nu är de ju mitt i smeten, säger Mikael d'Argy.
Vägen ska vara passerbar igen 25 april. Men alla projekt är inte lika kortvariga.
På Råbyvägen kör bilar längs trottoaren medan det grävs mitt i gatan i höjd med Höganäshöjden. Sedan i slutet på februari pågår ett vatten- och avloppsarbete som beräknas vara färdigt under maj månad, men det är bara ett delprojekt.
Längs Råbyvägen och vid Vattholmavägen, Väderkvarnsgatan och Torkelsgatan kommer parallella arbeten att pågå under flera års tid. Där ska näten för vatten- och avlopp byggas om och nya el- och fjärrvärmeledningar ska byggas.
– Det är bättre att göra allt på en gång, säger Mikael d'Argy.
Vid Råbyvägen ska även träd planteras och cykel- och gångbanorna ska bli bredare.
Samtliga delprojekt väntas vara färdiga 2030.
Det är också avstängt längs Östra Ågatan mellan Hamnspången och Tullgarnsbron sedan i slutet på 2024. Här renoveras gamla avloppsledningar av Uppsala Vatten. Arbetet väntas pågå fram till början på juni.
På Munkgatan flyttas ledningar för att göra plats åt spårvägen som kommer att gå mitt på gatan.
– Det är för att man inte ska riskera att få en fjärrvärmeläcka under spåren, säger Mikael d'Argy.
I augusti kommer vägen att stängas av för kollektivtrafik, som i stället leds om via Tullgarnsbron. Det är då flytten av de rör som ligger djupare nere i marken påbörjas.
Arbetet kommer senare att förflyttas i flera riktningar och det kommer att börja grävas vid Bäverns gränd och Sjukhusvägen. Det finns dock inget satt startdatum.
Det grävs för fullt på Dag Hammarskjölds väg mellan Döbelnsgatan till parkeringen vid Kunskapsskolan. Även här är det ledningar som flyttas för att göra plats åt spårvägen. Arbetet med ledningarna inleddes i september 2024 och väntas pågå fram till i augusti i år.
Här arbetar man på en sida av vägen åt gången så att det ska vara möjligt att ta sig fram på cykel och till fots.
Järnvägsövergångarna vid S:t Olofsgatan och S:t Persgatan stängdes av i slutet på 2024 i samband med att arbetet med att bygga gångtunnlar sattes i gång. Projektet beräknas vara färdigt våren 2027.