- Det kanske inte märks någon dramatisk förändring från första dagen, men tillsammans med andra justeringar bör det gå snabbare och lättare för många resenärer att ta bussen, säger Per Odelmalm, samordnare för kollektivtrafiken i Uppsala kommun.
Även helger och sena kvällar ökar trafiken på linjerna. Samtidigt ändras sträckningen för linje 2, som rätas ut mellan Flogsta och Luthagsesplanaden i syfte att snabba på restiden. En konsekvens blir att vissa boende i området får längre till närmaste hållplats.
Den utökade trafiken beräknas kosta drygt tio miljoner kronor fram till nästa halvårsskifte. Kommunens målsättning är att fördubbla resorna med stadsbussarna mellan 2008 och 2014, men hittills har utvecklingen i stort sett stått still. Receptet från politiker och planerare är tätare avgångar, bättre framkomlighet och enklare tidtabeller. En nyhet från måndag är att de särskilda nattlinjerna försvinner och ersätts med ordinarie linjer som får nattrafik.
Stomlinjer brukar också förknippas med bussfiler eller signalprioritering, som ger bussarna grönt ljus i korsningar. Kritikerna har påpekat att det ännu saknas i Uppsala. Förberedelser pågår nu för att prioritera bussarna på Luthagsesplanaden. Avgörande för att stomlinjetrafik ska fungera är att bussarna kommer fram och inte fastnar i köer. I gatugroparnas Uppsala har det hittills varit ett av de svåraste hindren för att få busstrafiken att rulla smidigt.
Exempel på andra ändringar i hösttidtabellen: