Tätare avgångar på flera busslinjer
Försöken att införa stomlinjer i Uppsalas stadstrafik fortsätter. Tätare avgångar ska ge fler passagerare på bussarna, om planerna går i lås.
Under dagtid på vardagar ska turerna avgå var tionde minut, jämfört med var 15:e minut i dag.
- Tanken är att man egentligen inte ska behöva ha någon tidtabell, utan kunna gå direkt till hållplatsen. I värsta fall får man vänta tio minuter på bussen om man har otur, förklarar Per Odelmalm, kollektivtrafiksamordnare på Uppsala kommun.
- Det är linjer med god spridning över staden och många resande. Förhoppningen är att fler ska åka buss.
Den utökade trafiken beräknas kosta cirka 10,6 miljoner kronor för Uppsala kommun under den första perioden, från augusti till vintertabellens slut i juni nästa år.
Miljöpartiets Maria Gardfjell tycker inte att förändringen är tillräcklig för att använda beteckningen stomlinjer:
- Det här är bara vanliga busslinjer med lite tätare turer. Majoriteten har för låga ambitioner och ligger efter med signalprioritering och bussgator, säger hon.
Ingen enhetlig definition finns av stomlinjer, men förutom täta turer pekas ofta på vikten av god framkomlighet och prioritering av bussarna. Längre avstånd mellan hållplatser kan bli en annan konsekvens, för att snabba på restiden.
Signalprioritering som ger grön våg kan bli nästa steg i arbetet med stomlinjer, konstaterar Per Odelmalm. I en utredning inför torsdagens beslut i gatu- och trafiknämnden föreslås att två andra linjer på sikt blir stomlinjer. Det gäller linje 10 samt en kombination av linjerna 1 och 8.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!