Dödsolyckan intrĂ€ffade en natt i oktober 2019 i södergĂ„ende körfĂ€lt pĂ„ E4, strax söder om pĂ„farten frĂ„n AlmungevĂ€gen. Förutom de tre som avled i personbilen skadades en passagerare svĂ„rt. Ăven taxiföraren, en man i 60-Ă„rsĂ„ldern, blev svĂ„rt skadad.
Inga vittnen fanns till olyckan och det var till en början en gÄta för polisen hur frontalkollisionen gÄtt till. Varken bromsspÄr eller bilvrakens placering pÄ olycksplatsen gav nÄgot svar. En teori var att personbilen kört i fel riktning och kolliderat med den mötande taxibilen.
NÀr polisen kontrollerade taxibilens GPS visade den emellertid att det var taxibilen som kört Ät fel hÄll. Enligt GPS-systemet hade taxin kört ut pÄ E4 vid Gnista i riktning mot Stockholm, men sedan tvÀrvÀnt och kört norrut i södergÄende körfÀlt. Efter 800 meter frontalkolliderade taxin med den mötande personbilen, som körde i rÀtt riktning.
Taxiföraren förnekade att han kört Ät fel hÄll och hÀvdade att GPS-systemet mÄste visat fel fÀrdvÀg. HovrÀtten anser att bevisningen mot honom Àr övertygande och slÄr fast att han vÄllade olyckan. Ett vittne som samma natt Äkte med taxichauffören till Uppsala berÀttade om en skrÀckfÀrd dÀr föraren höll pÄ att somna.
Straffet pÄ tre Ärs fÀngelse för grov vÄrdslöshet i trafik, grovt vÄllande till annans död och grovt vÄllande till kroppskada faststÀlls. Han döms ocksÄ att betala skadestÄnd till den passagerare i personbilen som överlevde samt till de omkomnas anhöriga.