Idén om ett "blomstertest" utvecklade sig till en nätsuccé. Snart har 100 000 gjort testet.
På Linnés Uppsalas hemsida finns ett litet test som baserar sig på Carl von Linnés sexualsystem och psykologen Carl Gustav Jungs personlighetstyper. Efter genomförandet får man reda på vilken blomma man är och vilka personlighetsdrag som knyts till den.
– Sedan 300-årsjubileet 2007 har vi varje år gjort en blomsteröverraskning i samband med Linnés födelsedag i maj. Den här gången ville vi nå ut till Linné- och trädgårdsintresserade inte bara i Uppsala, utan få en större spridning, säger Stefan Pettersson, marknadschef på Destination Uppsala som tillsammans med samverkansgruppen för Linnés Uppsala och kommunikationsbyrån Södra tornet utvecklat testet.
– Vi hoppades att det skulle bli viralt. Det är roligt med test, och det ligger i tiden. Sen ville vi också visa på att de här blommorna finns på de olika linnebesöksmålen.
Stefan Pettersson beskriver utfallet som över förväntan.
– Drygt 96 000 har gjort testet hittills. Det har blivit viralt både här och även i Storbritannien där det finns ett stort intresse. Och sajten Linnés Uppsala har i år 150 000 unika besökare. I fjol hade vi 6 000 unika på hela året.
Efter jubileet 2007 dalade intresset för Linné en smula. Men nu menar Stefan Pettersson att man ser ökad tillväxt för besöksmålen, och han ser fram emot den mätning och utvärdering av såväl den virala kampanjen och besöksmålens siffror som genomförs i höst.
Vilken blomma blev du?
– Jag? Blåklint!