Testbana för spårbilar kan bli verklighet i vinter
Ett sydkoreanskt företag planerar en testbana för spårbilar i närheten av Grindstugan i Uppsala. Marken ägs av Akademiska Hus som lämnat in en ansökan om tillfälligt bygglov till kommunen. Men enligt uppgift krävs inget bygglov för verksamheten.
Leif Sanner är vice ordförande (fp) i arbetsutskottet. Han vill inte gå in på hur arbetsutskottet ställer sig till planerna eller vilket förslag till beslut de lämnar vidare till nämnden. Däremot uppger han att testbanan inte är bygglovspliktig.
- Markägaren har lämnat in en ansökan om tillfälligt bygglov. Men det behövs inget bygglov för den här verksamheten.
Kan koreanerna köra igång utan tillstånd från kommunen?
- Ja.
Det är den sydkoreanska ståljätten Posco som ligger bakom planerna på att bygga en testbana med eldrivna spårbilar i Uppsala. Posco tillverkar årligen flera miljoner ton plåt till bilindustrin. Via ett dotterbolag arbetar företaget för att få till stånd ett standardiserat system för vagnar som löper på stålbanor i luften.
I Uppsala har fotbollsplanen vid Dag Hammarskjölds väg, nära Grindstugan, pekats ut som en lämplig plats för en småskalig testbana. Marken ägs av Akademiska Hus, som också står bakom den formella ansökan till byggnadsnämnden.
Om företaget väljer Uppsala för testverksamheten kan byggandet av en bana inledas tidigast under sommaren, för att stå färdig lagom till vintersäsongen. Ett syfte med en testbana i norra Europa är att provköra systemet i kyla, snö och is.
Enligt en uppgift är bolaget berett att satsa fem miljoner amerikanska dollar - cirka 35 miljoner svenska kronor - på att bygga och driva en testanläggning i ett par år. Enligt planerna skulle inga investeringar krävas av Uppsala kommun i anläggningen. Enligt förespråkarna för spårbil på pelare är systemet miljövänligt, effektivt och billigare än motsvarande gator och vägar. Samtidigt innebär ett utbyggt bansystem en påverkan på stadsbilden som knappast förutsetts i någon stadsplanering.
Uppsala har tidigare erfarenhet av provbanor för spårbunden trafik på marken. 1996 byggdes en bana för förarlösa vagnar i Ulleråkersområdet. Försöket stötte på problem och banan revs upp efter några år.
FAKTA:
Spårbil eller spårtaxi drivs med el och går på en bana i luften, byggd på stolpar. De billiknande vagnarna styrs automatiskt och kan placeras i trafik tätt efter varandra. Utanför tätorterna kan vagnarna kopplas samman till tåg med högre hastighet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!