Testbana för spårbilar tar form

Nu börjar banan för test av förarlösa spårbilar växa fram ovanför marken på försöksområdet i södra Uppsala. Till våren ska de första fordonen rulla ut på spåret.

Bakom provbanan i Uppsala står en av världens största leverantörer till bilindustrin.

Bakom provbanan i Uppsala står en av världens största leverantörer till bilindustrin.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2006-10-12 00:01
Trots att banan ryms på en fotbollsplan blir den en av de största testanläggningarna i världen i sitt slag.
- Området kommer att innehålla spår, ett stationshus och ett visningsrum plus de säkerhets- och kontrollsystem som är nödvändiga för driften, berättar Carsten Carlsson vid företaget Vectus som står bakom testerna i Uppsala.
Vectus är dotterbolag till den sydkoreanska ståljätten Posco, en av världens största leverantörer till bland annat bilindustrin.
Samtidigt med verksamheten i Uppsala pågår tester av hjul, kommunikations- och drivsystem på andra håll i Europa och i Sydkorea. Företaget har satsat cirka 100 miljoner kronor på provdriften som i Uppsala beräknas pågå i första hand till 2010.

Test bakom skynken
Den tidigare bollplanen vid Dag Hammarskjölds väg är delvis omgärdad av skynken under byggtiden. Där innanför har en första del av banan monterats, vilande på stolpar 2,5 meter upp i luften. Färdigbyggd kommer den att löpa runt planen längs en sträcka på cirka 400 meter. På ett parti sänks banan ned till marknivå, för att kunna köra vagnarna i upp- och nedförsbacke.
Provdriften beräknas starta i vår, först med en tom vagn och senare med människor ombord, efter hand i flera vagnar. Inte bara teknik och säkerhet ska testas utan också resenärernas upplevelse av färden. Hastigheten blir som högst cirka 45 km/tim.

Test i snö och kyla
- Klimatet är en viktig förklaring till att banan placerats i Uppsala. Att kunna testa driften i snö och kyla är ett centralt moment, säger Carsten Carlsson.
Det är inte första gången en provbana för förarlös spårtrafik anläggs i Uppsala. För tio år sedan testades vagnar i kommunens regi på Ulleråkersområdet. Försöket stötte på åtskilliga motgångar och banan revs upp efter några år.


Fakta:
PRT (Personal Rapid Transit) är den internationella beteckningen på förarlösa spårbilar. Fordonen drivs med el på en bana i luften. Vagnarna har plats för 3-4 personer och styrs automatiskt till sina destinationer. Förarlösa fordon har provats sedan 60-talet men ännu inte nått något större genomslag, även om enstaka banor finns i drift. Miljövinster och effektivitet är några av fördelarna som lyfts fram, medan skeptikerna pekar på höga investeringskostnader och förfulad stadsmiljö.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om