– Det finns inte en brevlåda längs hela Norbyvägen som töms senare än klockan 10. Jag har själv varit företagare, och då är man beroende av att få i väg posten den dagen. Vi får betala det här med utsläpp när man måste ta bilen till Gottsunda säger Håkan Sjöberg, en av dem som hört av sig till UNT.
Skälet är att Postnord är tvungen att rationalisera för att få ekvationen att gå ihop.
– När postmängden och brevvolymen minskat behöver vi se över våra rutiner och samordna både brev- och pakettransporterna, för att hålla nere kostnaderna för dem som skickar brev, säger Kjell Björklund, områdeschef för Postnord i Uppsala.
Brevlådor som har tömningstid klockan 10 töms till exempel av brevbärarna när de passerar på sin runda.
Enligt Kjell Björklund tjänar man både ekonomiskt och miljömässigt på det här.
– Vi vill kunna få över en så stor andel av volymerna som möjligt på tåg i stället för flyg. Och då behöver vi få in posten tidigare till sorteringen, säger han.
De undersökningar som Postnord har gjort visar att det är små volymer som hamnar i brevlådorna på kvällarna, och att behovet att skicka brev på sen eftermiddag har minskat.