Mitt UL-kort är en tjänst där kunder via nätet kan fylla på reskassa eller lägga till en ny period på sina 30-dagarskort. Det går även att registrera korten i händelse av förlust. Under november har tekniken inte fungerat så som det är tänkt och för en vecka sedan stängdes tjänsten helt. I första hand handlar problemen om att det inte går att logga in.
– Det pågår ett intensivt arbete för att hitta felet. Både leverantören av tjänsten och vår egen it-personal jobbar för fullt. Vi har också tagit in en extern konsult, säger Sture Jonsson, presschef på UL.
Är det inte så att tjänsten har krånglat ända sedan den lanserades för några år sedan?
– Vid belastningstoppar har det ibland varit svårt att logga in. Men om man väntar en stund och försöker igen så har det brukat lösa sig, säger Sture Jonsson.
Han betonar att det går att fylla på reskassa i UL-appen via sin smartphone. Reskassan i appen än dock en annan än den som är kopplad till det gula UL-kortet. Stängningen av Mitt UL-kort innebär också att det inte är möjligt att göra nyregistrering av UL-kort för förlustgaranti.
Innan Mitt UL-kort åter kan tas i bruk ska ett antal tester göras för att säkerställa att tekniken verkligen fungerar. Sture Jonsson är medveten om att många kunder inte har något biljettombud på nära håll och att de därför har problem med att administrera sina UL-kort just nu. Någon prognos för när felet kan vara åtgärdat vill han inte ge.
UL informerar på sin hemsida att det för tillfället även förekommer sporadiska problem med att köpa biljett med betalkort ombord på stadsbussarna och i biljettautomater.