Torbratt vill ha försvaret kvar på Ärna

Försvarets flygplatschef på Ärna, Olle Torbratt, lämnar sin post, samtidigt som avgörandet närmar sig för flygfältets framtid. Sju viktiga minuter är ett av hans argument för att försvaret bör stanna kvar på Ärnafältet, även om stridsflyget får samsas med charterplan.

Olle Torbratt avslutar sitt uppdrag som försvarets flygplatschef på Ärna inom de närmaste dagarna.

Olle Torbratt avslutar sitt uppdrag som försvarets flygplatschef på Ärna inom de närmaste dagarna.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2010-02-18 11:04
Först som sist - Olle Torbratt avstår från att deklarera någon åsikt i den explosiva frågan om civilt trafikflyg på Ärna. Han nöjer sig med att konstatera två saker - försvaret har redan erfarenhet av att samsas med trafikflyg på andra flygfält i landet, samtidigt som det i dag knappast är någon guldkantad affär att driva flygplatser.
Tydlig är han däremot i sin förhoppning att det militära flyget ska bli kvar i Uppsala. Han har argumenten som på ett pärlband. Över skrivbordet i kontorsrummet på Uppsala garnison, som han lämnar inom kort, vecklar Olle Torbratt ut en karta över Europas militära flygbaser.
- Titta runt huvudstäderna, säger han, och sveper med handen över Centraleuropa, Baltikum och Storbritannien. Runt alla finns militära flygfält, ibland flera stycken.
- Titta nu på Sverige, säger han och pekar på den svarta prick som markerar Uppsala och Ärnafältet, ensam i Stockholms närhet.
- Om vi försvinner måste man ställa frågan vad det är Försvarsmakten kommit underfund med, som inte försvarsmakterna i resten av Europa har förstått, säger han med lätt retorisk triumf i rösten och redogör för den korta insatstiden - sju minuter - till centrala Stockholm, ett av flygplatsvännernas tyngsta argument mot att försvaret ska överge Ärna. Därför välkomnar Olle Torbratt Försvarsmaktens nya inriktning, att Ärna ska bibehållas som möjlig bas för flygstridskrafterna.

Det finns gott om andra åsikter i debatten. Vissa tycker att de väldiga markytorna, några minuter från stadskärnan, borde användas till annat än flygplats, i bostadsbristens Uppsala. Andra tycker att flygplatsen gott kan vara kvar, men bara för militärflyget. Åter andra vill ha bort militärplanen, men öppna för civilt trafikflyg.
Efter 35 års nästan obruten tjänst på Ärna, varav de senaste fem åren som flygplatschef, är Olle Torbratts ståndpunkt knappast förvånande. Han talar med värme om sin arbetsplats och har gott om historier från de många åren. Nu lämnar han jobbet och övergår till försvarets högkvarter, där han får ansvar för tillsynen av landets alla militära flygfält. Men han är inte kaptenen som lämnar det sjunkande skeppet, strax före råttorna. Det är åtminstone inte den bild Olle Torbratt vill förmedla. Han pekar på all den verksamhet som trots allt pågår vid den gamla flottiljen, som numera har benämningen övnings- och alternativbas. "Alternativ" innebär att Ärna på några sekunder kan utses till landningsplats för militärt flyg, när något oväntat inträffar. Då ska landningsbanan göras redo och personal blixtsnabbt finnas på plats:
- I förra veckan fick fyra Jas-plan hastigt försämrat väder på sin hemmabas och dirigerades hit i stället. I andra fall är det flygplan som får tekniska problem och snabbt behöver komma ned, eller rena nödlandningar, som när ett plan kolliderat med fåglar ute i skärgården. Då handlar det om några minuters varsel, säger Olle Torbratt.

Han pekar också på att Ärna spelar en viktig roll för försvarets utlandsstyrkor, med transport av materiel och personal. Eller nu senast som mottagningsbas för de två svenska officerare som dödades i eldstrid i Afghanistan. Efter tsunamikatastrofen 2004 tog Ärna emot nästan 500 svenska offer, för mottagning och identifiering av rättsläkare i de specialinredda flyghangarerna. Polisen var högsta ansvariga myndighet, men Olle Torbratt hade samordningsansvaret på flygplatsen. Inga myndigheter eller enskilda i landet hade varit ens i närheten av en liknande uppgift i modern tid:
- Där tycker jag försvaret visade sin styrka i att organisera stora aktioner. Människor som varit med om katastrofen och förlorat anhöriga fick möta en fungerande struktur när de kom hit, det var en stor hjälp för väldigt många.
Mottagandet av den stora mängden anhöriga, totalt nästan 5000 personer, fick organiseras med kort varsel:
- Där var det min tur att bli imponerad av polisens och Svenska kyrkans arbete för att ta emot och skapa en ceremoni för alla dessa människor med olika bakgrund. Det var ett fascinerande samspel när vi fick ihop dessa specialkunskaper med försvarets logistiska kunnande.

Inom de närmaste dagarna avslutar Olle Torbratt sitt uppdrag som flygplatschef. Han har redan börjat pendla till den nya tjänsten i Stockholm, men sysslar just nu minst lika mycket med frågan om Ärnas framtid, som tidigare. Högkvarteret finslipar på olika alternativ för flygplatsens framtid, för att ha beredskap när pusselbitarna inom kort väntas falla på plats.
Flygflottiljen F 16 i Uppsala lades ned 2003 efter beslut av riksdagen, men flygverksamheten har hela tiden funnits kvar i olika former. Luftstridsskolan har en central roll för flygvapnets utbildning och efter nedläggningen lokaliserades försvarets operativa insatsledning i Uppsala, för att 2007 flyttas till Stockholm. Ärnafältet används i dag främst för övning, incidentberedskap, försvarets utlandsflyg samt andra flygtransporter, exempelvis landstingets helikopter och sjukvårdsflyg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om