Prövningens tid är inte över för boende, handlare och trafikanter på Dragarbrunnsgatan. Tidigare har det norra gatupartiet omvandlats till torg, gåfartsgata och cykelparkering. Nu börjar etappen mellan Bangårdsgatan och Bäverns gränd. Syftet är att förbättra trivseln, stadslivet och trafiksäkerheten, men också här väntas ombyggnaden väcka rabalder, när cykelparkeringar placeras i gaturummet och trafikantslagen blandas, enligt samma modell som längre norrut.
Arbetet börjar nu i veckan på Vretgränd som öppnas för trafik mot Kungsängsgatan. Endast varutransporter får dock färdas österut från korsningen. Inom kort fälls också fyra lindar längs Dragarbrunnsgatan, ett startskott som brukar väcka reaktioner. Vid ett informationsmöte nyligen var ansvariga därför noga med att påpeka att slutsumman blir fler träd och mer växtlighet än i dag, när ombyggnaden står färdig. Siktet är inställt på kommande vår, om tidsplanen håller.
Som UNT tidigare berättat har arkitekterna bakom projektet arbetat på temat ”vardagsrum”. Stenläggningar i marken kan påminna om mattor, gatlampor utformas efter mönster från hemmiljön. På en husvägg monteras ett hålförsett konstverk som, belyst inifrån, kan liknas vid en spetsgardin. Uppvärmda sittplatser kan bli nya träffpunkter.
Starkast åsikter lär emellertid trafiklösningarna väcka. Det blev tydligt på mötet, där boende och handlare påpekade att de oskyddade trafikanterna blivit mångdubbelt fler i kvarteren sedan gång- och cykelförbindelsen Kungsgatan – Vretgränd öppnat. Frågetecken restes också för hur långa varutransporter ska kunna ta sig fram på den ombyggda gatan, men enligt ansvariga kommer trafiken att få plats.