Trafiken minskar i city

Biltrafiken i Uppsalas stadskärna minskade förra året jämfört med året innan. På stadens infarter är trenden i stället en stadigt ökande trafik.

Uppsala2006-04-08 00:00
Kommunens gatu- och trafikkontor har räknat stadstrafiken ända sedan 30-talet. Resultaten för 2005, som nu sammanställts, visar att biltrafiken till och från stadskärnan minskat med över sex procent på ett år. Långsiktigt har trafiktrenden i city varit stagnerande eller nedåtgående de senaste 30 åren. Samtidigt har trafiken stadigt ökat vid infarterna. Där kör i dag nästan 45 procent fler bilar än 1975, även om antalet minskade något mellan 2004 och 2005.
Bakom förändringarna ligger en lång rad faktorer. Utredningsingenjör Rolf Sundbom på trafikavdelningen pekar på stormarknadernas etablering utanför staden som en viktig orsak:
— Många som kommer utifrån stadskärnan för att storhandla behöver över huvud taget inte ta sig in i centrum med bilen.

Avlastande trafikleder
Andra tänkbara förklaringar är höjda parkeringsavgifter, stigande bensinkostnader och det faktum att allt färre personer tar körkort. Två nya trafikleder i Uppsala de senaste decennierna, Kungsängsleden och Bärbyleden etapp 2, har också avlastat innerstaden. De senaste årens nybyggnad av bostäder i stadskärnan kan dock leda till en viss ökning av citytrafiken, förutspår Rolf Sundbom.
Den största enskilda trafikökningen förra året uppmättes på Fyrisvallsbron (Gamla Uppsalagatan) över Fyrisån, intill Fyrishov, där trafiken ökade med 16 procent. En trolig förklaring är, enligt Rolf Sundbom, att trafiken nu letat sig tillbaka till Gamla Uppsalagatan, som var avstängd 2002 - 2004 vid korsningen med järnvägen.

Gnistarondellen mest trafikerad
Ökad trafik noteras också på Fålhagsleden och Fyrislundsgatan. På den relativt måttligt trafikerade Lurbovägen, sydväst om Gottsunda, körde fem procent fler fordon än 2004, sannolikt en följd av nybyggnad i Vretaområdet. På norra delen av Tycho Hedéns väg minskade trafikmängden för andra året i rad. Färre bilar registrerades också på Börjegatan och Flottsundsbron.
Uppsalas i särklass mest trafikerade plats är alltjämt E 4 vid Gnistarondellen. Där passerade över 36 000 fordon under fredagsdygnet i mätveckan. I innerstaden är Östra Ågatan en av de hårdast trafikerade gatorna. Minst trafik uppmättes på Götgatan.

Fotnot: Mätningarna genomförs under en höstvecka vid ett antal utvalda gatuavsnitt, broar och trafikleder. Alla fordon i vägens båda riktningar, utom cyklar och mopeder, registreras.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om