– Trafiksituationen är riktigt bedrövlig. Rent ut sagt farlig, särskilt på vintern när det är höga snövallar, säger Olov Simonsson som är på väg att lämna sonen Julian vid Domarrringens skola.
På Swedenborgsgatan är det en strid ström av bilar på morgonen.
– Vi bor i Björklinge, så vi har inget annat alternativ än att lämna med bil. Men all trafiksäkerhet som är positiv för barnen är bra, så jag kan tänka mig att gå längre om det skulle öka säkerheten, säger Kristoffer Jung, som är på väg att lämna dottern Gaia som går i förskoleklassen.
Kommunen är på väg att anta nya riktlinjer för hur man ska ordna trafiken runt skolorna, där föräldrarna själva ofta bidrar till en osäker trafikmiljö för barnen. Enligt riktlinjen ska hämta/lämna-platser placeras längre från skolan för att skapa en bilfri zon närmast skolan.
Tre pilotskolor har valts ut där man ska se vad som är möjligt att göra i befintlig trafikmiljö. Domarringens skola är en av de tre pilotskolorna.
De senaste fem åren är det i genomsnitt 9 av ungefär 80 elever per årskull som börjat i förskoleklassen vid Domarringen som har mer än 2 kilometer till skolan, kommunens gräns för att bevilja skolskjuts. Men det är ändå många av eleverna som blir skjutsade med bil till skolan.
Här finns egentligen goda förutsättningar för att åstadkomma förändringar. Vid Svartbäcksgatan, ungefär 150 meter från skolan, finns en parkeringsyta med en grusplan intill, där Backens förskola låg tidigare. Det är en plats som man från skolans sida uppmanar föräldrarna att använda vid hämtning och lämning i stället för at köra ända fram till skolan.
– Vi skulle gärna se en tydligare upprustning av platsen vid Svartbäcksgatan. Då behöver man inte köra in på Swedenborgsgatan, säger skolans rektor Helena Karlsson.
När UNT är på plats vid skolan är det dock inte många som har hörsammat skolans uppmaning. På parkeringsplatsen vid Svartbäcksgatan är det tomt vid lämningsdags medan det är trångt bland bilarna på slingan utanför entrén till skolgården.
Men det kommer att dröja innan föräldrarna märker någon skillnad av projektet. Först om ett och ett halvt år, till hösten 2026 väntas det finnas förslag på skarpa åtgärder för att tvinga fram ett förändrat beteende. Men några konkreta exempel på åtgärder finns inte i dag.
Shirin Khalil, projektledare vid kommunen, hänvisar till en ombyggnation av fritidsklubbens lokaler som skäl till dröjsmålet.
På vilket sätt påverkar det föräldrarnas skjutsande? Byggtrafiken kan man ju styra så att transporterna inte sker vid lämningstid.
– Vi kommer att gå ut med en enkät under våren för att få in synpunkter från dem som berörs och vi behöver sammanställa och analysera enkätsvaren. Dessutom måste vi se hur personalplaneringen kan lösas, säger Shirin Khalil.
Kan inte lärarna parkera vid Svartbäcksgatan?
– Det går att hänvisa till allmänna parkeringsplatser men det går inte att reservera plats på allmän plats för personalparkering. Vi behöver också säkerställa att de boende kan komma till sina fastigheter så det går inte att stänga av trafiken helt på gatan.
Skulle det inte räcka med att införa stoppförbud utanför skolan och se till att det finns p-vakter som övervakar förbudet vid lämningstid?
– Vi håller på och bollar olika lösningar för att se vilka åtgärder som kan ge bäst effekt. Vi vill få till beteendeförändringar och behöver höra vad föräldrarna säger om vad som kan minska behovet att lämna med bil, säger Shirin Khalil.