Trafikplan bÀddar för bussfÀlt och gÄfart
Efter lÄng och stundtals krokig fÀrd klubbades pÄ torsdagen det slutliga förslaget till trafikplan för Uppsala stad. FÀrre p-platser pÄ gatumark, fler busskörfÀlt och klartecken för gÄfart kan bli nÄgra effekter av planen.
Planen ska lÀgga grunden för trafiken i Uppsala stad det nÀrmaste kvartsseklet. Bakgrunden Àr att utvecklingen gÄr pÄ tvÀrs mot de uppsatta mÄlen - biltrafiken ökar, framkomligheten försÀmras, fÀrre reser kollektivt och luften blir allt sÀmre i innerstaden.
Planen innehÄller flera strategier för att vÀnda trenden, via bland annat ett system dÀr biltrafiken leds pÄ befintliga huvudgator runt stadskÀrnan och dÀr fotgÀngare, cyklister och bussar prioriteras. Mer konkret Àr till exempel ett förslag om hastighetsdÀmpande ÄtgÀrder i alla bostadsomrÄden, med rekommendation pÄ max 30 kilometer i timmen.
Ingen enighet
Trots förarbete in i det sista nÄddes inte politisk enighet över blocken om torsdagens planbeslut. Den rödgröna majoriteten betonade att de gÄtt med pÄ en rad Àndringar frÄn oppositionen, medan de borgerliga efterlyste mer konkret innehÄll och klarare besked om kollektivtrafikens framtid. I centrala trafikfrÄgor stÄr partierna fortfarande lÄngt ifrÄn varandra, enligt nÀmndens vice ordförande Liv Hahne (m):
â Det hĂ€r förslaget kan tolkas lite som man vill. Det Ă€r luddigt och det Ă€r den stora svagheten, förklarade hon, och krĂ€vde i första hand Ă„terremiss för att arbeta mera med kollektivtrafikfrĂ„gorna.
Inte detaljreglering
Men enligt nÀmndens ordförande Hilde Klasson (s) syftar inte planen till detaljreglering av trafiken. Effekterna kan dÀremot bli en rad konkreta ÄtgÀrder, enligt Hilde Klasson:
âMed trafikplanen fĂ„r vi gĂ„fart i centrum, fler kollektivfiler för bussar och en separering av trafikslagen. Det leder till mindre luftföroreningar, fĂ€rre döda och skadade och en trivsammare innerstad.
Klart Àr att idéerna om nya trafikleder över FyrisÄn och i StadstrÀdgÄrden samt genom eller under Engelska parken Äker ut ur planförslaget. De borgerliga fÄr inget gehör för sitt förslag att öppna BÀverns grÀnd för all trafik, medan majoriteten i sin tur stÄr ensamma för en strÀvan att ta bort 100 kantstensparkeringar i staden och flytta ned bilarna i p-garagen. Miljöpartiet och vÀnsterpartiet ville lyfta ut idéer om framtida SydvÀstlÀnk, BergsbrunnalÀnk och GottsundalÀnk ur planen, men fick inte stöd av övriga partier.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!