Trafikplan bäddar för bussfält och gåfart
Efter lång och stundtals krokig färd klubbades på torsdagen det slutliga förslaget till trafikplan för Uppsala stad. Färre p-platser på gatumark, fler busskörfält och klartecken för gåfart kan bli några effekter av planen.
Planen ska lägga grunden för trafiken i Uppsala stad det närmaste kvartsseklet. Bakgrunden är att utvecklingen går på tvärs mot de uppsatta målen - biltrafiken ökar, framkomligheten försämras, färre reser kollektivt och luften blir allt sämre i innerstaden.
Planen innehåller flera strategier för att vända trenden, via bland annat ett system där biltrafiken leds på befintliga huvudgator runt stadskärnan och där fotgängare, cyklister och bussar prioriteras. Mer konkret är till exempel ett förslag om hastighetsdämpande åtgärder i alla bostadsområden, med rekommendation på max 30 kilometer i timmen.
Ingen enighet
Trots förarbete in i det sista nåddes inte politisk enighet över blocken om torsdagens planbeslut. Den rödgröna majoriteten betonade att de gått med på en rad ändringar från oppositionen, medan de borgerliga efterlyste mer konkret innehåll och klarare besked om kollektivtrafikens framtid. I centrala trafikfrågor står partierna fortfarande långt ifrån varandra, enligt nämndens vice ordförande Liv Hahne (m):
— Det här förslaget kan tolkas lite som man vill. Det är luddigt och det är den stora svagheten, förklarade hon, och krävde i första hand återremiss för att arbeta mera med kollektivtrafikfrågorna.
Inte detaljreglering
Men enligt nämndens ordförande Hilde Klasson (s) syftar inte planen till detaljreglering av trafiken. Effekterna kan däremot bli en rad konkreta åtgärder, enligt Hilde Klasson:
—Med trafikplanen får vi gåfart i centrum, fler kollektivfiler för bussar och en separering av trafikslagen. Det leder till mindre luftföroreningar, färre döda och skadade och en trivsammare innerstad.
Klart är att idéerna om nya trafikleder över Fyrisån och i Stadsträdgården samt genom eller under Engelska parken åker ut ur planförslaget. De borgerliga får inget gehör för sitt förslag att öppna Bäverns gränd för all trafik, medan majoriteten i sin tur står ensamma för en strävan att ta bort 100 kantstensparkeringar i staden och flytta ned bilarna i p-garagen. Miljöpartiet och vänsterpartiet ville lyfta ut idéer om framtida Sydvästlänk, Bergsbrunnalänk och Gottsundalänk ur planen, men fick inte stöd av övriga partier.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!