Trafikproblem väntar när bron stängs

Trafikanter i Uppsala kan få en tuff sommar i samband med flera stora gatuarbeten. Islandsbron, som är innerstadens största broförbindelse, måste renoveras och kommer delvis att stängas för biltrafik.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2011-01-28 10:00

Videon är inte längre tillgänglig

Islandsbron är den i särklass viktigaste passagen över Fyrisån för både bilar, bussar och cyklar i centrala Uppsala. Cirka 12 000 motorfordon och tusentals cyklar passerar på bron under ett normaldygn. En avstängning kommer att få stora följder för trafiken, men ännu är det oklart hur stora delar av bron som måste stängas och under hur lång tid.
Kommunens mål är att stadsbussar, cyklister och fotgängare ska komma fram under hela byggtiden, förutom enstaka kortare avbrott. Bilisterna får räkna med att ta andra vägar.
– Det är en förutsättning i vår planering att busstrafiken tar sig fram. Vi måste också se till att gång- och cykeltrafik kan komma över ån, säger Margit Norén vid kommunens gatu- och trafikkontor, projektledare för brorenoveringen.

Det är skarvarna mellan bron och gatan som är så nedslitna att de måste åtgärdas.
Experternas bedömning är att arbetet inte kan vänta till nästa sommar, då den nya gång- och cykelbron strax söderut kan stå färdig och fungera som alternativ till Islandsbron. Samtidigt som broskarvarna byts ut installeras nytt tätskikt för att skydda betong och armering. Arbetet görs under sommaren då trafiken inte är lika intensiv i stadskärnan som annars.
– Vi försöker bli färdiga i augusti, men det kan också gå snabbare, säger Margit Norén.
Vilka följder brostängningen får för trafikströmmarna är svårt att förutse. Närmaste förbindelse söderut är Kungsängsbron. Bland de förslag som nämnts finns en provisorisk bro för fotgängare och cyklister, strax intill Islandsbron. Sannolikt blir det ett uppdrag för entreprenören som utför renoveringsarbetet att hitta en modell för att klara den prioriterade trafiken.
Renoveringen av Islandsbron kommer att påverka trafiken mer än något annat gatuarbete i sommar, men är långt ifrån det enda. Totalt väntas budgeten landa på 280 miljoner kronor.

Vissa projekt finansieras av de bolag som bygger nya bostadsområden, exempelvis den nya gång- och cykelbron som börjar byggas över Fyrisån.
De största projekten redovisas i kartan här intill. På flera platser anläggs nya cykelbanor eller cykelfält (målade linjer i gatan), samtidigt som gatupartier smalnas av. Omvandlingen av Dragarbrunnsgatan fortsätter. På S:t Olofsgatan försvinner trafiksignalerna i korsningen med Svartbäcksgatan, samtidigt som ny cykelbana anläggs från Kungsgatan och gatan får ny stenbeläggning:
– Vi vill försöka bygga bort gatans barriäreffekt och hoppas att cyklisterna inte ska behöva gena över Kungsgatan i fortsättningen, säger trafikplanerare Sven Ekman på gatu- och trafikkontoret.

Förutom ombyggnader och asfalteringar fortsätter anläggandet av så kallade blå-30-områden i flera stadsdelar (se kartan). Med skyltar, avsmalnade gator, portar och i vissa fall trafikgupp ska bilisterna förmås att köra max 30 km/tim i bostadsområden, trots att 30-gränsen inte är annat än en rekommendation och inte regleras via förbud. Fyra områden blev klara för blå-30 redan förra året, ett öppet möte om tre nya planerade områden (Flogsta-Ekeby, Gränby och Valsätra) hålls i kommunens regi den 16 februari. Målet är att samtliga områden ska bli färdiga under året.

Hur många av de planerade åtgärderna som verkligen blir klara i höst avgörs bland annat av vädret. En lång vinter gör att schaktning och asfaltering inte kan komma i gång förrän i vår:
– Det finns vintrar som varit så milda att vi asfalterat i januari. Så blir det inte i år, konstaterar kommunens gatudirektör Tom Karlsson.
– Vi anpassar gatunätet till en växande stad, förbättrar säkerhet och trygghet för cyklister och andra oskyddade trafikanter och får bättre framkomlighet för bussar och annan trafik. Gatan är en del av stadsrummet och därför är det viktigt att bygga både funktionellt och vackert, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om