Trafikutredare varnar för rondell

Samtidigt som rondellerna blir allt fler i Uppsalatrafiken varnar nu trafikutredare i kommunen för att fel typ av rondell kan utgöra en risk för oskyddade trafikanter.

Uppsala2007-06-24 21:03
Syftet med rondellerna är att förbättra framkomligheten och öka säkerheten i korsningar. Enligt kommunens trafikexperter fungerar cirkulationsplatser i stadstrafiken bäst när de är utrustade med bara ett körfält. Med två körfält genom rondellen blir den farlig för gående och cyklister som behöver korsa körbanorna som leder in i och ut från rondellen. Kommunens gatu- och trafikkontor avråder nu från planerna på att bygga tvåfilig rondell i korsningen Råbyvägen- Vattholmavägen/Väderkvarnsgatan i Uppsala (se karta här intill).
- I sådana här fall bör man helst ha tunnlar för gående och cyklister, säger trafikplanerare Sven Ekman vid gatu- och trafikkontoret.

I den aktuella korsningen blir det dock svårt att få plats med tunnlar och sannolikt dessutom orimligt dyrt, enligt kontoret. Alternativet är att reglera trafiken med ljussignaler vid övergångsställena, men det innebär täta stopp i trafiken och därmed går en av fördelarna med en rondell förlorad, enligt utredningen.
Någon form av åtgärder behövs dock i korsningen för att klara framtida trafikökning, enligt gatukontoret, som föreslår att Råbyvägen västerut minskas från tre till två körfält. Därmed kan övergångsstället göras kortare och stopptiden för trafiken sänkas. Dessutom föreslår kontoret att Vattholmavägen rätas ut vid korsningen för att sikten och säkerheten ska förbättras.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om