På Trafikverket har SJ:s planer på att sluta köra Uppsalapendeln varit kända sedan början av sommaren.
– Vi har jobbat med det här sedan vi fick beskedet, och det finns flera intressenter som kan tänka sig att köra tågen istället för SJ, säger Christer Holmgren, enhetschef på Trafikverket med ansvar för de årliga tågplanerna.
Han är förtegen kring vilka tågbolag det är som anmält sitt intresse och hur många de är.
Arbetet med det som kallas Tågplan 2025 pågår för fullt på Trafikverket. Här kan de som är intresserade av att köra tåg på olika sträckor i landet anmäla sitt intresse och arbetet med den startar redan i januari. I början av sommaren, innan det första preliminära förslaget till Tågplan 2025 presenterades, blev Trafikverket varse att SJ tänkte hoppa av.
– Vi är medvetna om behovet av tågavgångar på den här sträckan och ingen dörr är stängd, säger Christer Holmgren.
Han hoppas att det ska hinna lösa sig innan Tågplan 2025 nått sin deadline. Men det brinner i knutarna eftersom planen ska vara fastställd och publicerad den 20 september.
– Vårt mål är att fylla hålen, men detaljerna kring hur det ska gå till får vi återkomma om, säger Christer Holmgren.
Tågplanen börjar sedan gälla 15 december.
Totalt handlar det om 18 avgångar per dag som försvinner om SJ står fast vid sitt beslut och inga andra tågbolag tar över.