Trevliga förare belönas
Bättre punktlighet och nöjda resenärer ska ge förarna på Uppsalas stadsbussar mer pengar i plånboken, enligt ett nytt förslag till belöningssystem.
Lars Uppling får bättre betalt om han är duktig. Ett bra förslag, tycker han själv.
Foto: Fotograf saknas!
Genom ett så kallat incitamentsavtal hoppas Uppsalas kommunledning få fler resenärer på Uppsalas stadsbussar. Målet är ett ökat resande med hela 50 procent inom de närmaste sex åren. Hittills har kurvan pekat åt motsatt håll.
Om avtalet införs får förarna och bussbolaget mer pengar ju högre kvalitet som uppnås i busstrafiken och ju fler som reser.
Tre komponenter - antal resande, punktlighet och kundnöjdhet - ska ligga till grund för beräkning av den extra ersättningen. Sker inga förbättringar jämfört med föregående år blir det heller inga extra pengar, utöver det ordinarie kommunbidraget till busstrafiken.
En viss del av belöningspengarna föreslås gå direkt till förarna i form av en kontant bonus. Men merparten av pengarna går till det kommunala bussbolaget Gamla Uppsala Buss (GUB).
Bolagets vd Claes-Göran Alm anser att en rimlig fördelning är runt en fjärdedel direkt till personalen, resten till bolaget:
- Man ska komma ihåg att vi också måste satsa resurser för att klara kraven på förbättringar, till exempel genom utbildning av förarna. Jämför man med exempelvis Jönköping ligger det här förslaget ändå lågt i extra pengar, säger han.
Punktlighet och antal resenärer mäts via befintliga tekniska system. Övriga kvalitetsförbättringar föreslås mätas genom enkäter där resenärerna får betygsätta bussfärden och bussens skick, men även föraren. Frågor om förarens klädsel, bemötande av resenärerna och körstil föreslås ingå i betygsunderlaget.
Den extra ersättningen betalas ut vid slutet av året. Ju större förbättring, desto mer skattepengar till stadsbussarna.
- Men i slutänden ska systemet löna sig för kommunen, inte bli dyrare. Bättre kollektivtrafik ger ju fler resenärer, som i sin tur ger ökade biljettintäkter, säger Per Odelmalm, kommunens samordnare av kollektivtrafiken.
Effekterna av systemet är osäkra, men enligt en beräkning kan kommunen få betala mellan fyra och sju miljoner kronor i bonus under ett normalår. Det motsvarar 3-6 procent av kommunens totala bidrag till stadstrafiken.
Fler resenärer gör samtidigt att trafiken behöver utökas, vilket kostar pengar.
Kontentan beräknas ändå bli en slutlig vinst på några miljoner kronor de första åren. Dessutom tillkommer miljövinster med mindre utsläpp från bilar i stadstrafiken och mindre trängsel.
Förslaget om bonusavtal för de gröna stadsbussarna ska beslutas av fullmäktige senare i år. Förslaget behandlas av kommunens gatu- och trafiknämnd i kväll, torsdag. Liknande system finns i andra kommuner i landet.
Alla jämförelser i betygsättningen görs mot året innan, enligt förslaget. Punktlighet innebär att bussturen är högst 3 minuter försenad. Om 90 procent av alla turer är punktliga får bolaget 25 öre extra per resa, enligt förslaget. Med ökad punktlighet får bolaget högre ersättning. Varje ny resenär ger bolaget 1:50 i extra ersättning. Högre samlat betyg än tre, på en femgradig skala, föreslås också ge bolaget extra pengar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!