Trög lobby för fler spår

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) hade inga besked om statliga järnvägspengar vid sitt besök i Uppsala på onsdagen. Men hon imponerades av kommunens höga byggtakt.

Anna Johansson, infrastrukturminister fick en guidning på ett av Rosendals byggen.

Anna Johansson, infrastrukturminister fick en guidning på ett av Rosendals byggen.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2016-01-13 15:23

Kommunledningen hade bjudit in ministern som ett led i ett större lobbyarbete för att få regeringen att satsa pengar på en utbyggnad till fyra spår mellan Uppsala och Stockholm, och ett nytt stationsläge i Bergsbrunna. Bara spåren beräknas kosta 25 miljarder kronor att bygga.

– Det här är satsningar som är mycket viktiga för att Uppsala vi ska kunna genomföra en utbyggnad av södra Uppsala med 25 000 nya bostäder. Två nya spår behövs när Uppsala växer så kraftigt och Resecentrum är redan i dag för litet. Vid en ny station i Bergsbrunna kommer vi att kunna bygga ytterligare 10 000 bostäder, säger kommunalrådet Erik Pelling (S).

Anna Johansson bedömde att 700 000 nya bostäder behövs i landet för att mota bostadsbristen så Uppsala ambitioner är viktiga. Men några järnvägssatsningar kunde hon inte lova.

– Det är den nationella planen för järnvägstrafik som gäller fram till 2018 och i den finns inte fyraspår och ett nytt stationsläge med och vi diskuterar inte enskilda objekt, säger hon.

Det hjälper inte att Uppsala kan bygga en förhållandevis stor del av det bostadsbehov som finns i landet och att staden ligger i en mycket tättbefolkad region.

– Det finns många regioner som har goda argument för investeringar och de flesta tycker att det inte får tillräckligt med pengar. Just de här mycket kloka och bra projektet ska konkurrera med andra lika kloka och viktigt runt om i landet.

Anna Johansson vill i första hand att järnvägens underhåll säkras och att investeringar görs för att höja effektiviteten.

– Enligt Trafikverket kan vi få ut mer nytta ur varje skattekrona genom att investera i de befintliga näten så att de presterar mer. De investeringar som görs kommer att bli de viktigaste i landet.

Hur mycket konkurrerar en fyrspårsutbyggnad med planerna på snabbtåg mellan Stockholm, Malmö och Göteborg?

– Det är klart att det konkurrerar. Vi har en given investeringsvolym och inom den ska allt rymmas. Men vi kan inte bara jobba med ett jätteprojekt. Klarar vi inte underhåll och investeringar i det vanliga bannätet så kommer inte snabbtågen att ge de tillskott i trafiken som man räknar med. Dessutom behöver vi öka underhållet i det vanliga vägnätet, säger Anna Johansson.

Under förmiddagen besökte hon Rosendalsfältet och byggbolaget Wallenstam som just nu bygger 145 nya lägenheter i området. Erik Pelling berättade om kommunens strategi de senaste åren att öka antalet byggherrar från en handfull till över hundra.

– En intressant modell på hur man kan jobba för att öka byggandet. Det är viktigt att sprida goda exempel. Det finns en hel del kommuner som inte jobbar så effektivt med sitt bostadsbyggande, säger Anna Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om