I början av mars erbjöds alla EU-medborgare möjligheten att lämna en önskelista från medborgarna direkt via en öppen chatt till de båda ordförandena i Europeiska kommissionen, José Manuel Barroso, respektive Europaparlamentet, Martin Schulz. Formaliteter runt deltagandet och tentor som skulle skrivas gjorde att den grupp studenter från Utrikespolitiska föreningen (UF) som UNT träffar inte kunde delta i chatten. Men en önskelista har de likafullt.
– En svag länk i EU är de stora sociala skillnaderna mellan EU-länderna. Gemensamma lösningar och fokus på trygghetsfrågor behövs för att återuppväcka tron på projektet, säger Johan Bergsten som läser statsvetenskap.
Liksom flera av de andra i gruppen har han också synpunkter på EU:s jordbruksstöd som han anser leder till global orättvisa. Men ännu viktigare än jordbruksstödet tycker de flesta av studenterna att information om EU är:
– Det behövs en europeisk public service-tjänst som ger information och fakta om vad som händer i EU:s institutioner, säger Lovisa Hofmann, programsekreterare i UF och juridikstudent.
– EU och Europa borde komma in redan tidigt i skolornas undervisning, som en naturlig del för att ge den gemensamma identitet som EU faktiskt innebär, säger Emilie Tilstam, statsvetarstudent.
Att direktiv och förordningar från EU som går genom en lång beslutsprocess i kommission och parlament får så lite uppmärksamhet i media är en stor brist håller flera med om:
– Vi är undantag på så sätt att vi är studenter med inriktning på statsvetenskap, politik och juridik. För de flesta andra ser EU ut som något som inte har någon koppling till deras vardag. Så är det inte. 70 procent av besluten som tas i EU genomförs på regional och kommunal nivå, och påverkar oss allra i högsta grad, säger studenten Emma Höen Bustos.
På önskelistan specifikt när det gäller undervisning står en utökning av Erasmus-programmen som ger möjlighet att med EU-stöd studera en termin vid ett universitet i en annan nation inom EU eller en nation med Erasmusavtal med EU.
– Det finns också Comenius-projekt som ger EU-medel för kontakter och utbyte grundskolor och gymnasier emellan över EU:s nationsgränser. Det är bra sätt att bygga en gemensam identitet, säger Johanna Pålsson.