Tuff väg tillbaka efter den svåra olyckan
Kan man komma tillbaka till livet efter en riktigt svår trafikolycka?- Förutom smärtan är jag lika nöjd med min tillvaro som jag var innan, säger Uppsalabon Lena Nordquist som blev överkörd av en lastbil för sex år sedan.
Foto: Fotograf saknas!
Till det yttre är hon som vilken 26-åring som helst: Hon är gift sedan snart ett år och bor med sin man i centrala Uppsala. Gillar att klä sig snyggt, mycket social och ovanligt skicklig på att spela basket.
Sedan är det det där med rullstolen som sätter upp så många hinder. Kanske inte i hennes egna ögon men i omgivningens.
- För det mesta kommer jag inte ens ihåg att jag sitter i rullstol, jag tänker inte på det, säger hon. Men ibland märker jag att folk tittar jättemycket eller så gör de allt för att titta bort. En del behandlar mig väldigt nedlåtande, klappar mig på huvudet och det kan göra mig tvärförbannad.
En vacker vårdag 2003 skulle hon cykla till BMC som vanligt. Klockan var åtta på morgonen när hon kom rullande på cykelbanan längs Svartbäcksgatan. Hon skulle över en korsning när en tolv meter lång lastbil plötsligt påbörjade en högersväng. Lastbilschaufför dömdes senare för vårdslöshet i trafik.
Lena krossades under lastbilen och tolv läkare kämpade i ett halvt dygn med den operation som räddade hennes liv.
UNT träffade henne 2004, drygt ett år efter olyckan, och hon var då på väg tillbaka till vardagslunken men led av svåra smärtor. Smärtorna finns kvar än i dag men hon har bättre lärt sig att leva med dem.
Mitt i all den tragik det innebär att inte längre kunna gå kan Lena Nordquist konstatera att flera roliga saker i hennes liv troligen aldrig inträffat om hon inte råkat ut för trafikolyckan.
Ett exempel är att hon för ett par år sedan satte sig på planet till USA för att plugga som utbytesstudent, fast besluten att visa sig själv och andra att hon skulle klara det.
Hon var aktiv som basketspelare och ringde upp Mike Frogley, ansedd som världens främsta baskettränare för rullstolsburna. Det ledde till att han började coacha henne.
De idrottspass hon avverkade skulle ta knäcken på de flesta: tre timmars basket på morgonen, styrketräning på kvällen och turnering på helgerna. Hon kom med i ett lag från University of Illinois och var med och vann amerikanska mästerskapet för damer.
En annan höjdpunkt var när hon blev en av finalisterna i en modelltävling i Tyskland för rullstolsburna. Hon berättar om medieuppståndelsen och skrattar gott åt alla journalister som lade in påhittade citat i intervjuerna.
Efter USA-vistelsen har hon varit Uppsala trogen, en stad som hon trafikmässigt ser som rätt kaotisk, åtminstone just nu med alla ombyggnationer.
- Det behövs mer cykelbanor i Uppsala. Som det nu är vågar man inte köra fortare än 30 km/tim inne i stan på grund av alla cyklister. Sedan tycker jag att för många gator i Uppsala är enkelriktade.
Lena Nordquist har ett smittande glatt humör men även ett stort mått jävlar anamma och det verkar behövas i kampen mot de fördomar och den dumhet hon ibland stöter på.
- Sällan har jag blivit så arg som när jag skulle flyga hem från USA och de inte ville släppa ombord mig utan personlig assistent. Jag hade betalat 10 000 kronor och måste hem så jag började skrika att de diskriminerade mig. Till slut var det någon av resenärerna som gick med på att låtsas vara min assistent.
Kampen för att leva på samma villkor som andra sker ofta på ett vardagligt plan. Det handlar om entréer som inte är handikappanpassade eller föreläsningssalar där hon placeras långt från de övriga studenterna och då får kämpa extra hårt för att lära känna studiekamraterna.
Nästa utmaning blir att hitta ett apotek som vill anställa henne och därmed gå med på att
handikappanpassa bänkar och annat.
- Jag måste visa mig så mycket bättre än alla andra så att de tycker det är värt att bygga om för att anställa just mig.
Det är nog ingen vild gissning att hon kommer att klara även det hindret.
Fakta:
Stora kostnader för samhället
Nära en halv miljon kronor är snittkostnaden när en person skadas svårt vid en trafikolycka.
Vid dödsfall är kostnaden mångdubbelt högre till följd av produktionsbortfall.
I en färsk rapport redovisar Institutet för hälso- och sjukvårdsekonomi samhällets kostnader för de cirka 50 000 trafikolyckor med personskador som inträffade under 2005. Det är första gången sedan början av 1980-talet som det gjorts en motsvarande undersökning i Sverige.
Om en person skadas allvarligt beräknas kostnaden till 492 000 kronor vilket inkluderar allt från sjukvård till materialskador och utebliven produktion under vårdtiden.
Om en person avlider blir kostnaden 7,7 miljoner kronor. Att beloppet blir så mycket högre jämfört med om den skadade överlever beror på det stora bortfallet av produktion, skatteintäkter etc.
De trafikolyckor som inträffade under 2005 kostade sammantaget 18,7 miljarder kronor. Det motsvarar nästan två årsbudgetar för Uppsala kommun.
Stora kostnader för samhället
Nära en halv miljon kronor är snittkostnaden när en person skadas svårt vid en trafikolycka.
Vid dödsfall är kostnaden mångdubbelt högre till följd av produktionsbortfall.
I en färsk rapport redovisar Institutet för hälso- och sjukvårdsekonomi samhällets kostnader för de cirka 50 000 trafikolyckor med personskador som inträffade under 2005. Det är första gången sedan början av 1980-talet som det gjorts en motsvarande undersökning i Sverige.
Om en person skadas allvarligt beräknas kostnaden till 492 000 kronor vilket inkluderar allt från sjukvård till materialskador och utebliven produktion under vårdtiden.
Om en person avlider blir kostnaden 7,7 miljoner kronor. Att beloppet blir så mycket högre jämfört med om den skadade överlever beror på det stora bortfallet av produktion, skatteintäkter etc.
De trafikolyckor som inträffade under 2005 kostade sammantaget 18,7 miljarder kronor. Det motsvarar nästan två årsbudgetar för Uppsala kommun.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!