- Kommunpolitikerna säger ofta att de prioriterar kollektivtrafiken, men bussarna fastnar likt förbaskat i trafiken, konstaterade Christer Ljungberg från konsultföretaget Trivector, som arbetar med trafikplanering.
Han medverkade i det seminarium om attraktiv kollektivtrafik som avslutades i Uppsala på torsdagen, arrangerat via ett statligt projekt för att sprida forskning och erfarenhet i branschen. Christer Ljungberg slog fast att kollektivtrafiken har en nyckelroll för att forma ett hållbart samhälle och möta klimatkrisen. Men att enbart fylla fler sittplatser i bussar, tåg och spårvagnar räcker inte, även om kommunerna gärna pekar på mätbara mål, som fler resenärer. Viktigare är vilka människor som väljer att börja resa kollektivt:
- Ett mål om fördubblat resande är i sig ganska ointressant, så länge det innebär att vi bara tar resande från gång- och cykeltrafik. Den stora poängen är att ta marknadsandelar från biltrafiken, sade Christer Ljungberg, men medgav också att det i dag finns ganska trubbiga instrument för att mäta hur många bilister som går över till kollektivtrafiken och deras skäl för att göra det.
Experterna lyfte fram andra metoder för att skapa snabbare förändring i kollektivresandet. En bonus för den som ställer bilen hemma och tar bussen till jobbet eller en avgift på arbetsplatsernas bilparkeringar kan vara obekväma beslut, men leder sannolikt till snabbare resultat än mer traditionella metoder, hävdade de.
Trafikexperternas recept för bättre kollektivtrafik: