Tuffa beslut krävs för bättre kollektivtrafik

Obekväma och oväntade beslut kan krävas för att få bättre kollektivtrafik i städerna, vid sidan om snabbare resor, pålitliga turer och begripliga tidtabeller. Så löd receptet när några av branschens trafikexperter möttes i Uppsala.

Uppsala2009-05-29 06:00
Ett autentisk foto från Tyskland, där en ledbuss färdas på eget stråk raka vägen över en rondell, var ett exempel på de radikala lösningar som experterna efterlyste. Syftet är att på allvar ge kollektivtrafiken en fördel framför bilarna, på alltmer igenkorkade stadsgator.
- Kommunpolitikerna säger ofta att de prioriterar kollektivtrafiken, men bussarna fastnar likt förbaskat i trafiken, konstaterade Christer Ljungberg från konsultföretaget Trivector, som arbetar med trafikplanering.

Han medverkade i det seminarium om attraktiv kollektivtrafik som avslutades i Uppsala på torsdagen, arrangerat via ett statligt projekt för att sprida forskning och erfarenhet i branschen. Christer Ljungberg slog fast att kollektivtrafiken har en nyckelroll för att forma ett hållbart samhälle och möta klimatkrisen. Men att enbart fylla fler sittplatser i bussar, tåg och spårvagnar räcker inte, även om kommunerna gärna pekar på mätbara mål, som fler resenärer. Viktigare är vilka människor som väljer att börja resa kollektivt:
- Ett mål om fördubblat resande är i sig ganska ointressant, så länge det innebär att vi bara tar resande från gång- och cykeltrafik. Den stora poängen är att ta marknadsandelar från biltrafiken, sade Christer Ljungberg, men medgav också att det i dag finns ganska trubbiga instrument för att mäta hur många bilister som går över till kollektivtrafiken och deras skäl för att göra det.

Experterna lyfte fram andra metoder för att skapa snabbare förändring i kollektivresandet. En bonus för den som ställer bilen hemma och tar bussen till jobbet eller en avgift på arbetsplatsernas bilparkeringar kan vara obekväma beslut, men leder sannolikt till snabbare resultat än mer traditionella metoder, hävdade de.
Trafikexperternas recept för bättre kollektivtrafik:
  • Snabbhet, via särskilda bussfält, signalprioritering, hög turtäthet, bra framkomlighet och pålitlighet. Bussresan ska helst gå fortare än bilresan på samma sträcka.
  • Enkelhet i linjesträckningar och tidtabeller. "Rensa bort fotnoter ur tabellen".
  • Bra fordon, luftiga invändigt, snygg design.
  • Tydlig information, egen färg för de största linjerna, tydlig skyltning.
  • Nya finansieringsformer. Ingen forskning pekar dock på att avreglering i sig självt ger mer kollektivtrafik.
  • Modiga beslutsfattare som fattar snabba beslut.

    FAKTA
    Upplands Lokaltrafik (UL) är huvudman för kollektivtrafiken i Uppsala län. Trafiken på landsbygden utförs av entreprenörer och i Uppsala stad av kommunens bussbolag Gamla Uppsala Buss. Kostnaden för UL-trafiken täcks till cirka 55 procent av biljettintäkter, resten är skattepengar. 2008 gjordes drygt 12,1 miljoner resor i regiontrafiken, som har omkring 270 bussar och tio tåg.
    Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
    Läs mer om