Enligt Berit Svantesson som är personalchef vid utbildningsförvaltningen är vakanserna fler i år än tidigare. Kommunen söker just nu 174 lärare till skolstarten i höst, men det kan bli fler. De flesta vakanser finns inom grundskolans lägre årskurser. Från förskoleklass till årskurs sex fattas 89 behöriga lärare, årskurserna 7-9 har 45 vakanser. Dessutom fattas 40 behöriga lärare i praktiska och estetiska ämnen.
– Det här beror på att antalet elever ökar kraftigt i de lägre årskurserna och att vi tar emot fler nyanlända. Vi har också en del obehöriga lärare, främst i praktiska och estetiska ämnen. De tjänsterna lyser vi också ut för att försöka få tag på lärare med behörighet, säger Berit Svantesson.
Det är också svårare att hitta lärare till skolor som ligger en bit ut på landsbygden.
– Vi brukar få ihop det mesta till hösten och hoppas att det ska bli så också i år, säger Berit Svantesson.
Lärarnas Riksförbund, LR, anser att situationen är ”extrem” i år och ser lärarbristen som ett symptom på krisen inom yrket.
– Det här visar effekterna av den tempoökning som skett inom skolan de senaste femton åren. I och med kravet på lärarlegitimation har det också blivit klart att kommunerna har många obehöriga lärare, säger LR:s ordförande i Uppsala Katarina Reineck.
Nationellt hoppar tio procent av de nya lärarstudenterna av yrket inom tre år.
– Arbetet är så tungt så att många nyutexaminerade ofta inte orkar jobba heltid. Vissa väljer sedan att sluta.
Vad ska till för att göra rekryteringen lättare?
– Lönesituationen är inte det stora problemet längre. Nu måste arbetsmiljön förbättras. De lärare som undervisar elever i de högre åldrarna kan möta mellan 100 och 500 elever i veckan, säger Katarina Reineck.
För att klara framtida rekrytering har utbildningsnämnden startat en skoldialog där hittills 150 deltagare från förskolor och skolor fått säga vad de tycker om kommunens personalpolitik. Med den som underlag hoppas Caroline Andersson (S) ordförande i utbildningsnämnden kunna förbättra skolpersonalens situation och därmed rekryteringen.
– Vi ska titta på vad vi särskilt behöver utveckla, som fortbildning, lön och nya lärartjänster.
Facket anser att arbetsbördan väger tungt för rekryteringen?
– Arbetsbördan är en delförklaring. Men också bilden av skolan som fylld av problem. Många lärare som deltagit i dialogen påpekar att skolan också är en fantastisk arbetsplats, säger Caroline Andersson.
Gymnasieskolan omfattas inte av rekryteringsproblemen.