Problemen uppstod runt lunchtid, och trafiken över bron stängdes tillfälligt av.
– Reparatören jobbar på för fullt för att laga det, sade Mauro Marino Jomsäll, kommunikatör i beredskap på kommunen, i ett tidigt skede.
Det visade sig vara en givare som strulade. Givaren är en komponent som skickar signaler till brons styrsystem, och bland annat visar om bron är öppen eller inte.
Även i måndags var det givaren som strulade. Den trasiga givaren ersattes med en ny i tisdags.
Strulet har bland annat drabbat M/S Kung Carl Gustaf, som gjorde sin andra kryssningsdag för säsongen. Vid 14-tiden hade båten fått vänta i två timmar på att fortsätta sin resa mot Skoklosters slott.
– Just nu är jag inte glad åt att köra vid Fyrisån. Det är så mycket strul. Uppsala är inte en sjöstad, och vill man ha båttrafik här måste man jobba mer med det, säger Lena Åhman, som driver Åhmans matresa som tar hand om restaurangverksamheten ombord.
Totalt befinner sig 25 gäster på båten – där vissa minst sagt dragit det kortaste strået i lyckans lotteri.
– Vi har ett par ombord som skulle åkt till Skokloster på en tidigare kryssning. Då kom de inte fram eftersom Tullgarnsbron strulade.
Strax efter 14 reparerades givaren. Trafiken flyter nu på som vanligt igen.
Historien om Tullgarnsbron har varit lång och snårig, och problemen för bron började långt innan den började byggas. Här kan du läsa hela historien om problemen kring Tullgarnsbron.